بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه؛«دستورالعمل حسابداری کارت اعتباري مرابحه» به منظور ايجاد وحدت رويه، شناسايي و ثبت دقيق رويدادهاي مالي مربوط و ارتقاي شفافيت صورتهاي مالي مؤسسات اعتباري در بخشنامه ای به شبکه بانکی ابلاغ شد.
«دستورالعمل حسابداری کارت اعتباري مرابحه» در بانک مرکزی تدوين و در چهاردهمين جلسهمورخ پنجم مهرماه 94 کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباري به تصويب رسيد.
در متن ضوابط ابلاغي نيز تصريح شده است، «دستورالعمل حسابداري کارت اعتباري مرابحه» در خصوص قراردادهاي کارت مرابحه که از تاريخ چهارم شهریور 94 به بعد منعقد و يا تمديد شدهاند لازمالاجرا بوده و لذا بانکها و مؤسسات اعتباري غيربانکي موظف هستند؛ در چارچوب مفاد بندهاي (39) و (40) استاندارد حسابداري شماره (6) با عنوان «گزارش عملکرد مالي»، ثبتهاي حسابداري اصلاحي لازم را وفق مفاد دستورالعمل ابلاغي، در دفاتر خود اعمال کنند.
بر همین اساس از تاريخ اجرايي شدن دستورالعمل جديد، مقررات مغاير با آن از جمله بخشنامه شماره 91.29506 مورخ 1391.2.10، در خصوص «دستورالعمل حسابداري کارت اعتباري بر پايه عقد مرابحه»، موضوع اولين جلسه مورخ 1391.1.16 کميسيون اعتباري بانک مرکزي منسوخ مي شود.
در این بخشنامه بر حسن اجراي آن و نظارت دقيق مقدمات اجراي موارد مطروحه تأکيد شده است.