کد خبر: ۵۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 19 October 2015
لازم است که برروی عملکرد بانک‌های کشور نظارت دقیقی وجود داشته باشد تا تسهیلات بانک‌ها در راستای تولید ارائه شود. برای دستیابی به این هدف قطعا حوزه ICT و فاوا می‌تواند کمک بسزایی بر این نظارت صورت دهد.
طی دو سال گذشته میزان نقدینگی کشور از حدود 600 هزار میلیارد تومان به 900 هزار میلیارد تومان رسیده که لازم است این افزایش نقدینگی و نحوه هزینه کرد آن مورد نظارت قرار داشته باشد.

علیرضا شاه‌میرزایی - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره بسته رونق اقتصادی دولت اظهار کرد: به‌طور کلی و متاسفانه در کشور رویکردی وجود دارد که براساس آن احساس می‌شود الزاما رکود در مقابل تورم قرار دارد و همواره باید یکی از این دو واژه انتخاب شوند؛ بر همین اساس در مقابل مساله رکود عمدتا افزایش نقدینگی کشور مورد توجه قرار می‌گیرد، در صورتی که اگر این افزایش نقدینگی بدون نظارت دقیق صورت بگیرد مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

عضو سابق شورای عالی فضای مجازی گفت: لازم است که برروی عملکرد بانک‌های کشور نظارت دقیقی وجود داشته باشد تا تسهیلات بانک‌ها در راستای تولید ارائه شود. برای دستیابی به این هدف قطعا حوزه ICT و فاوا می‌تواند کمک بسزایی بر این نظارت صورت دهد.

وی ادامه داد: برهمین اساس شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که بتوان انجام داد آن است که سیستم فناوری اطلاعات بانک‌ها و به خصوص بخش تسهیلات بانک‌ها که در واقع مدیریت وام‌های کشور را برعهده دارد به سامانه مالیاتی کشور متصل کنیم تا بدین ترتیب بدانیم اگر وامی داده می‌شود دقیقا در چه زنجیره‌ تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اتصال بانک اطلاعات مالیات کشور به بانک اطلاعات تسهیلات بانکی را راهکار موثری دانست که می‌توان از طریق آن اطمینان حاصل کرد تسهیلات ارائه شده صرف تولید می‌شوند.

شاه‌میرزایی با بیان این‌که در حال حاضر امکان نظارت دقیق بانک مرکزی بر روی بانک‌های مختلف وجود نداشته و احتمال انحراف برای بانک‌ها زیاد است، متذکر شد: در چنین شرایطی افزایش نقدینگی منجر به تورم شده و تولید به دنبال نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اکنون در کشور ما بانک‌ها صرفا حسابهای خود را تراز می کنند و زنجیره تراکنشهای پولی دنبال نمی شود و پس از ارائه‌ی تسهیلات به فرد، به‌طور مشخص نمی‌دانند که تسهیلات ارائه شده در چه زمینه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد در صورتی که اگر این مشکل حل شود، امکان نظارت بانکی افزایش یافته و مشکلات کمتر می‌شود.

وی همچنین متذکر شد: نکته دیگر آنکه حوزه ICT کشور به عنوان یکی از حوزه‌ های اشتغال‌زا به شمار می‌رود و به خصوص در حوزه تولید محتوا که عمدتا از آن به عنوان صنایع فرهنگی یاد می‌شود امکانی وجود دارد که شغل‌های متعددی ایجاد شده و حتی تا 10 درصد تولید ناخالص ملی به این بخش اختصاص پیدا کند.

شاه‌میرزایی ادامه داد: نکته دیگر آنکه سرمایه‌گذاری در حوزه ICT با رقم‌های پایین صورت گرفته و زمان رسیدن به شغل پایدار در این حوزه بسیار اندک است و برهمین اساس می‌توان برای ایجاد اشتغال بهره‌های متعددی از این حوزه گرفت اما اکنون ما شاهدیم که در کشور چنین فضایی ایجاد نشده و در موارد متعدد از سرویس‌های خارجی استفاده می‌شود.

این عضو سابق شورای عالی فضای مجازی همچنین اظهار کرد: برهمین اساس می‌توان با ایجاد هماهنگی‌های لازم میان وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا‌وسیما رونق صنایع فرهنگی را دنبال کرد، اما در این میان باید به این نکته توجه داشت که اگر هماهنگی این نهادها با یکدیگر وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار جهش در اشتغال‌زایی و خروج از رکود داشت. ضمن این‌که می‌توان به جای استفاده از پول، از پول‌های مجازی که امری مرسوم در دنیاست، استفاده کرد که اکنون به نظر می‌رسد شرکت‌های IT آمادگی خوبی برای ورود به این عرصه دارند.

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: