یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است: میتوان در روزهای پس از تحریم با دریافت قطعات اصلی هواپیماهای پهن پیکر همچنان برای چند سال از آنها در ناوگان هوایی ایران استفاده کرد.
علیرضا بحیرایی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: هرچند عمر برخی از هواپیماهای بزرگ مسافرتی فعال در آسمان ایران به بیش از 20 سال رسیده، اما با توجه به شرایطی که این هواپیماها دارند همچنان میتوان از آنها استفاده کرد به شرط اینکه با ارزیابیهای ایمنی مداوم وضعیت آنها همواره رصد شود.
وی با بیان این که در فضای پس از تحریم بار دیگر بازار فروش قطعات هواپیما به روی ایران باز میشود، تاکید کرد: این فضا بهترین فرصت است تا ما بتوانیم قطعات اصل هواپیماهای مسافرتی را از شرکتهای بزرگ سازنده تهیه کنیم و با استفاده از آنها در هواپیماهای پهنپیکر بار دیگر توان پرواز این هواپیماها را افزایش دهیم.
این کارشناس صنعت هواپیمایی اضافه کرد: با توجه به هزینه بالای خرید این هواپیماهای بزرگ قطعا ترجیح براین است تا جایی که میتوان از حضور آنها در ناوگان کشور استفاده کنیم و قطعا در این بین میتوان نام برخی از مدلهای بویینگ و ایرباس را نیز قرار داد.
بحیرایی با اشاره به امنیت بالای برخی از مدلهای این هواپیماها اظهار کرد: درصد قابل توجهی از هواپیماهای ایرباس دو موتوره میتوانند حتی با از دست دادن یک موتور به پرواز خود ادامه دهند بعضی از موتورهای چهار موتوره بویینگ نیز حتی با از دست دادن دو موتور میتواند بیش از دو هزار کیلومتر پرواز کند.
وی خاطر نشان کرد: این موضوع نشان میدهد که بعضی از این هواپیماها از نظر امنیتی شرایط بسیار مطلوبی دارند و ما برای ادامه دادن پرواز آنها تنها باید نسبت به خرید قطعات اصل از بزرگان هواپیماسازی اقدام کنیم تا بتوان همچنان از حضور این هواپیماها استفاده کرد و برنامههای تغییر و تحول را به دیگر هواپیماهای موجود در ناوگان ایران اختصاص دهیم.