کد خبر: ۵۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 12 October 2015
مدیرعامل و بنیانگذار میلیاردر خودروساز لوکس برقی تسلا در مصاحبه با روزنامه هندلزبلات آلمان از قدیمی ماندن خودروسازان آلمانی انتقاد کرده و خواستار حرکت به سوی نسل جدید خودروها شد.
الون ماسک، از دولت آلمان برای عدم حمایت کافی از توسعه خودروهای برقی انتقاد کرد و گفت: آلمان برای یک بازار خودروی بسیار بزرگ، بدترین مشوقها را برای خودروهای برقی دارد و دولت این کشور تنها به خواسته‌های خودروسازان بزرگ آلمانی توجه دارد.

وی از این خودروسازان به عنوان شرکتهای قدیمی که با فناوری جدید انطباق نیافته اند، انتقاد و عنوان کرد: خودروسازان آلمانی هنوز آینده را نپذیرفته اند در حالیکه آلمان باید به سطح بعدی فناوری حرکت کند. این کشور در زمینه فناوری احتراق داخلی پیشگام بود اما اگر به گذشته بچسبد، به آینده نخواهد رسید در حالیکه اکنون زمان آغاز ساخت نسل جدید خودروهاست.

مدیرعامل تسلا رسوایی تقلب فولکس واگن را نشانه این دانست که "محدودیت فیزیک" به خودروهای بنزینی و دیزلی رسیده است به همین دلیل مدیران این خودروساز آلمانی برای پیشرفت ناچار به تقلب شدند.

با اینهمه وی خاطرنشان کرد که فکر نمی‌کند تسلا از مشکلات فولکس واگن سود ببرد و اظهار کرد: به نظر من بهترین تصمیمی که می‌تواند بعد از این اتفاق گرفته شود ترک حمل و نقل مبتنی بر نفت است.
ماسک انتظار دارد تسلا در سال 2016 سودآور شود اما تاکید کرد این شرکت رشدش را فدای سودآوری نخواهد کرد.

با اینهمه به نظر می‌رسد تسلا موتورز با تردید سرمایه گذاران روبروست. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، اشتیاق وال استریت برای تسلا موتورز فروکش کرده است به طوریکه تحلیلگران متعددی نسبت به سهام این خودروساز برقی ابراز نگرانی کرده اند.
ارزش سهام این خودروساز برقی هفته گذشته حدود 11 درصد کاهش یافت و به 220.69 دلار رسید که بدترین کاهش درصدی هفتگی در بیش از یک سال گذشته است.

سه تحلیلگر بازار قیمت هدف برای سهام تسلا را کاهش دادند و یک تحلیلگر یادداشت محتاطانه ای درباره سهام این شرکت نوشت. از سوی دیگر بعضی از معامله گران بازار بر این باورند که تسلا فاصله زیادی برای تبدیل شدن به یک خودروساز بازار انبوه دارد.

تسلا طی دو سال گذشته صعود چشمگیری را تجربه کرد و ارزش سهام این شرکت در طول سالهای 2013 و 2014 مجموعا 557 درصد رشد کرد و عملکردش از رشد 44 درصدی شاخص "استاندارد اند پورز" در مدت مذکور بهتر بود اما ارزش سهام این شرکت امسال تقریبا ثابت بوده است.

اگرچه تقاضا برای خودروهای برقی تسلا قوی مانده است اما این شرکت برای ساخت آنها به مشکل برخورده است. عرضه دیرتر از موعد انتظار بازار نخستین شاسی بلند تسلا به نام "مدل ایکس" بعضی از سرمایه گذاران را نسبت به توانایی این خودروساز برای رسیدن به اهداف تحویل خودرو نگران ساخته است.

وال استریت به میزان فزاینده ای نسبت به تسلا محتاط شده است. از میان 21 تحلیلگری که وضعیت این شرکت را پیگیری می‌کنند، هشت نفر رتبه مثبت به سهام تسلا داده اند در حالیکه رتبه هفت نفر خنثی و شش نفر منفی بوده است.

الون ماسک در بخش دیگری از مصاحبه با این نشریه آلمانی، اپل را "گورستان تسلا" خواند که کارمندان اخراجی این شرکت برای کار کردن به آنجا می‌روند.
مدیرعامل تسلا این نظر که اپل مهندسان عالی این شرکت را استخدام کرده است، رد کرد و گفت: کارمندانی که در تسلا موفق نمی‌شوند برای کار به اپل می‌روند.

گویا اپل برای نهایی کردن طراحی یک خودروی برقی تا سال 2019 هدف گذاری کرده و برای این منظور از ابتدای امسال سرگرم استخدام کارشناسان خودروی بوده است تا تیم رانندگی اتوماتیک خود را تشکیل دهد.

ماسک در پاسخ به اینکه آیا بلندپروازیهای اپل در عرصه خودرو را جدی گرفته است، گفت: آیا هرگز به ساعت اپل نگاه کرده اید؟
وی در ادامه افزود: اگرچه سرمایه گذاری در خودروها برای اپل خوب است اما طراحی خودرو در مقایسه با ساعتها و گوشی‌هایی که اپل ساخته است، پیچیدگی بیشتری دارد.
مدیرعامل تسلا اظهار کرد: برای طراحی خودرو نمی‌توان به تامین کننده ای مانند فاکسکان مراجعه کرد و گفت برای من یک خودرو بساز اما برای اپل عرضه خودرو به عنوان یک نوآوری قابل توجه، کار منطقی است.

کانال اختصاصی بانکداری ایرانی در تلگرام: https://telegram.me/bankdariirani
برچسب ها: تسلا ، فولکس واگن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: