کد خبر: ۵۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - 05 October 2015
در حالیکه مسئله واردات خودرو در کشاکش تغییر تعرفه، باز تعریف لوکس‌ها و البته تغییر دستورالعمل وارداتی قرار گرفته، در ششمین ماه سال نیز واردات هنوز روی سراشیبی کاهش سر می‌خورد.
در حالیکه مسئله واردات خودرو در کشاکش تغییر تعرفه، باز تعریف لوکس‌ها و البته تغییر دستورالعمل وارداتی قرار گرفته، در ششمین ماه سال نیز واردات هنوز روی سراشیبی کاهش سر می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نحوه واردات خودرو در حال حاضر متلاطم است از طرفی شورای رقابت که در فرصت تشکیل دوره جدید به خواب زمستانی فرو رفته است تا آخرین روزهای تشکیل جلسه، اصرارش بر لزوم تغییر دستورالعمل واردات خودرو و رفع انحصار بود، گمرک پیشنهاداتی برای باز تعریف خودروهای لوکس دارد، مجلس در آستانه تصمیم‌گیری برای 10 برابر کردن تعرفه قرار گرفته و در طرف دیگر وزارت صنعت است که در این مورد سکوت کرده و دستورالعمل خود را تغییر نمی‌دهد.

چرخ‌های واردات خودرو که از ماه ابتدایی امسال روی ریل کاهش قرار گرفت هنوز از این ریل خارج نشده است، به طوریکه آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال باز هم واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعدادی 57 درصد و به لحاظ ارزشی نزدیک به 49 درصد کاهش پیدا کرده است.

به این ترتیب با نصف شدن واردات، در 6 ماهه نخست امسال 20 هزار و 800 دستگاه خودروی سواری با ارزش کمتر از 500 میلیون دلار وارد کشور شده در حالیکه در مدت مشابه سال قبل میزان واردات 48 هزار و 500 دستگاه و با ارزش بیش از 970 میلیون دلار بود.

در شهریور ماه نیز با کاهش 70 درصدی واردات خودرو به لحاظ تعداد نسبت به همین ماه در سال گذشته بیش از 3 هزار دستگاه اتومبیل سواری با ارزش کمتر از 75 میلیون دلار وارد کشور شده است.

از ابتدای سال و با کاهش چشمگیر واردات خودرو گمانه زنی‌های مختلفی در مورد علت این نرخ نزولی مطرح شد، از رییس کل گمرک که معتقد است انتظار بازار برای کاهش قیمت خودرو می‌تواند دلیل کاهش تقاضا و واردات باشد تا فرود عسگری مدیرکل سابق مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک، که در توضیح علت کاهش واردات خودرو به دستورالعمل وزارت صنعت اشاره دارد و می‌گوید بر اساس این دستور العمل صرفا نمایندگان، مجاز به واردات خودرو هستند و عملا بازرگانانی که در این زمینه فعالیت داشتند از گردونه واردات خودرو حذف شده‌اند.

اگر چه کرباسیان از امید بازار به کاهش قیمت می‌گوید، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داد، که به نظر می‌رسد در صورت تصویب آن امید‌ها برای کاهش قیمت خودروی وارداتی در اثر گشایش اقتصادی در پساتحریم نا امید می‌شود.

از سوی دیگر شورای رقابت نیز که بر لزوم تغییر دستورالعمل واردات خودرو از سوی وزارت صنعت و رفع انحصار در این زمینه تاکید داشت در حال حاضر منتظر انتخاب اعضا برای آغاز دور جدید است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: