کد خبر: ۵۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - 29 September 2015
این تحلیلگر بازار انرژی با اعلام اینکه در طول چند هفته گذشته روند کاهش قیمت گاز طبیعی و LNG در تمامی بازارهای جهان از آسیا تا اروپا و آمریکا با کاهشی چندین سنتی همراه بوده است، تصریح کرد: بر این اساس، قیمت فروش گاز تک محموله در بازارهای شرق آسیا تا سطح ۷.۴ دلار به ازای هر میلیون بی. تی. یو کاهش یافته است.
یک تحلیلگر بازار انرژی با تشریح جزئیات سقوط آزاد قیمت گاز در بازار جهانی و تعطیل شدن برخی از طرح‌های تولید LNG جهان، گفت: دوران سقوط قیمت‌ها بهترین فرصت برای ورود ایران به بازار جهانی LNG است.

سعید صبوری در گفتگو با مهر درباره آخرین تحولات در بازار جهانی گاز، گفت: دامنه سقوط آزاد قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی به بازار جهانی گاز طبیعی و LNG هم سرایت کرده است.

این تحلیلگر بازار انرژی با اعلام اینکه در طول چند هفته گذشته روند کاهش قیمت گاز طبیعی و LNG در تمامی بازارهای جهان از آسیا تا اروپا و آمریکا با کاهشی چندین سنتی همراه بوده است، تصریح کرد: بر این اساس، قیمت فروش گاز تک محموله در بازارهای شرق آسیا تا سطح ۷.۴ دلار به ازای هر میلیون بی. تی. یو کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه در بازار جنوب غربی اروپا هم قیمت گاز طبیعی با کاهش همراه شده است، اظهار داشت: بر این اساس، قیمت هر میلیون بی. تی. یو گاز در بازار جنوب غربی اروپا به ۶.۳ دلار و بهای گاز در بازار انگلیس به ۶.۳۸ دلار کاهش یافته است.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ارزان قیمت ترین گاز در بازار هنری هاب آمریکا به خریداران تحویل داده می شود، بیان کرد: هفته گذشته بهای هر میلیون بی. تی. یو گاز در بازار هنری هاب آمریکا تا سطح ۲.۶۶ دلار افت قیمتی را تجربه کرده است.

صبوری با بیان اینکه بازار فروش تک محموله و بلند مدت LNG هم تحت تاثیر سقوط آزاد قیمت نفت خام و گاز طبیعی قرار گرفته است، تاکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به افت قیمت‌ها، خریداران به ویژه کشورهای آسیایی تمایلی به امضای قراردادهای بلند مدت خرید LNG ندارند و بازار فروش تک محموله LNG رونق بیشتری نسبت به بازار قراردادهای بلند مدت پیدا کرده است.

این تحلیلگر بازار انرژی با اشاره به سقوط نزدیک به ۶۰ درصدی قیمت گاز و LNG در طول یکسال گذشته تاکنون، اظهارداشت: این کاهش قیمت‌ها حتی اجرای طرح‌های بزرگ تولید LNG در کشورهای مختلف جهان به آفریقا، استرالیا و آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به بازنگری شرکت انی ایتالیا در آغاز بهره برداری پروژه تولید LNG در کشور موزامبیک، یادآور شد: علاوه بر این، برخی از کشورهای جهان هم با کاهش واردات LNG به دنبال امضای قراردادهای واردات گاز طبیعی از مسیر خط لوله هستند.

وی با بیان اینکه به عنوان نمونه مکزیک با کاهش حجم واردات LNG، خرید و واردات گاز از مسیر خط لوله از آمریکا را افزایش داده است، گفت: کاهش قیمت جهانی نفت خام و گاز اقتصاد بسیاری از طرح‌های تولید LNG جهان را به چالش کشانده است.

صبوری با یادآوری اینکه هم اکنون ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی بزرگترین دارندگان ذخایر گاز در جهان است، تصریح کرد: در کنار ظرفیت بالای ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی، هزینه تولید هر متر مکعب گاز در ایران هم بسیار پایین تر از نرخ جهانی است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و گاز و احتمال تعطیل شدن برخی از طرح‌های تولید LNG جهان، ایران می تواند در صورت لغو تحریم‌ها از این فرصت برای ورود به بازار جهانی LNG استفاده کند، اظهار داشت: بر این اساس، کاهش هزینه های تولید یک برگ برنده برای صنعت گاز ایران در دوران کاشه قیمت جهانی نفت و گاز است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر اجرای طرح تولید ایران ال. ان. جی در عسلویه از پیشرفتی بیش از ۶۰ درصد برخوردار است، خاطرنشان کرد: با لغو تحریم‌ها این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن LNG می تواند در مدت زمان کوتاهی وارد مدار شود و برای نخستین بار ایران را به یکی از کشورهای صادرکننده LNG در جهان تبدیل کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: