کد خبر: ۵۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - 20 September 2015
بی‌تردید لغو تحریم‌های بانکی و برقراری دوباره ارتباطات بین‌المللی که خلأ آن در سال‌های گذشته آسیب‌های خاص خود را برای اقتصاد ایران به همراه داشت، از اهم دستاوردهای توافقات هسته‌ای وین است.
بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه ؛ بر اساس مذاکرات انجام‌شده، دستاوردهای قابل‌توجهی برای شبکه مالی و بانکی ایران حاصل خواهد شد که آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده، گشایش ال‌سی، برقراری سوئیفت، گسترش روابط کارگزاری، تسهیل نقل‌وانتقال ارز به داخل و خارج از کشور، فراهم‌شدن زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز، دریافت وام‌های خارجی، سرمایه‌گذاری در سهام موسسات مالی و بانکی خارجی و ایجاد مشارکت با بانک‌ها همچنین توسعه فعالیت شعب خارجی بانک‌های ایران ازجمله آنهاست. 

این درحالی است که در مدت کمتر از ۳ ماه از پایان مذاکرات هسته‌ای تاکنون، برج لاجوردی بانک مرکزی در میرداماد بارها میزبان تیم‌های بلندپایه آسیایی و اروپایی بوده و رییس کل بانک مرکزی و سایر مقامات این بانک‌ها با آنها پای میز مذاکره نشسته‌اند، به طوری که در مهم‌ترین دیدارها هیات‌هایی از آلمان، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، اتریش و الجزایر مذاکراتی انجام داده و در محورهای گفت‌وگوی طرفین بر گسترش روابط بانکی، اقتصادی و تجاری تاکید شده است که در ادامه اهم مذاکرات بانکی ایران بعد از توافقات هسته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آلمان مطمئن‌ترین شریک تجاری
به فاصله اندکی از اتمام مذاکرات هسته‌ای در وین و انجام توافقات بود که معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی این کشور به همراه هیات بلندپایه اقتصادی – تجاری به عنوان اولین گروه مذاکره‌کننده وارد ایران شده و در دیدارهای خود مهمان رییس‌کل بانک مرکزی در ساختمان میرداماد نیز بودند. حضور پررنگ بانک‌های ایرانی در آلمان از محور مذاکرات بانک مرکزی با هیات آلمانی بود و رییس کل نیز با تاکید بر گسترش دامنه فعالیت کمیته مشترک ایران و آلمان، با توجه به اینکه ممکن است ورود بانک‌های ایرانی به بازار آلمان مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشته باشد پیشنهاد کرد کمیته مشترک بتواند به سرعت مسائل را حل‌وفصل کند.

 پیشنهاد سه‌گانه برای ایتالیا
اما دیدار هیات ایتالیایی با مقامات بانک مرکزی ایران با ارائه پیشنهاداتی در زمینه «تشکیل کارگروه ایفای تعهدات»، «گسترش روابط بانکی» و «تقویت همکاری‌های اقتصادی» از سوی تیم ایرانی همراه بود. 
قائم مقام بانک مرکزی که زمینه‌ها به منظور گسترش روابط بانکی ایران با سایر کشورها را آماده اعلام کرد در زمینه بهره‌برداری از فرصت‌های پیش‌آمده در نتیجه توافقات و مذاکرات ایران با گروه کشورهای ۱+۵، پیشنهادات سه‌گانه‌ای برای گروه ایتالیایی داشت.

ژاپن سریع اقدام کرد
در مدت اخیر معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نیز به همراه مدیرانی از صنایع گاز و نفت، بیمه و بانک این کشور با رییس کل بانک مرکزی دیدار کردند که در این جلسه بر استفاده از ظرفیت‌های ایجادشده پس از توافق هسته‌ای برای گسترش روابط اقتصادی تاکید شد.

سفارت انگلیس بهانه مذاکرات بانکی شد
بازگشایی سفارت انگلیس در ایران نیز بهانه خوبی بود تا دیپلماسی بانکی تهران و لندن شکل گیرد. 
رییس کل بانک مرکزی و مسئولان این بانک با وزیر امورخارجه انگلیس و هیات بلندپایه اقتصادی – تجاری دیدار و ۲طرف بر گسترش همکاری‌های بانکی تهران و لندن تاکید کردند. 

تسریع روند برای شروع فعالیت ۲بانک ایرانی در لندن برای گسترش فعالیت اقتصادی، تجاری و بانکی ۲کشور ایران و انگلیس و همچنین فعالیت ۴ بانک دیگر ایرانی، تسهیل روابط بانکی، بیمه و حمل‌ونقل به عنوان پیش‌نیاز افزایش مبادلات صادراتی ۲کشور، احیای اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلستان، استقبال از حضور سرمایه‌گذاران انگلیسی در ایران و ایجاد هیات‌های سرمایه‌گذاری ۲ کشور از موارد مورد توجه ولی‌الله سیف بود که به اعتقاد وی می‌تواند در تسهیل روابط اقتصادی و برداشتن مقررات بازدارنده موثر باشد.

دیدار ایران و اتریش بدون حضور سیف
سیف در دیدار مدیران بانک مرکزی، برخی مدیران بانکی و نمایندگانی از شرکت‌های کشور اتریش با مقامات بانک مرکزی ایران حضور نداشت و قائم مقام بانک مرکزی و برخی دیگر از مسئولان این بانک پای میز مذاکره نشستند. 

در این دیدار ایران لازمه گسترش روابط تجاری را داشتن روابط بانکی قوی اعلام و کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه بانکی بین بانک‌های مرکزی ایران و اتریش عنوان کرد که این کارگروه در گام نخست وضع فعلی روابط بانکی و مالی را مرور و سپس در جهت رفع مشکلات، راهکارهای اجرایی ارائه می‌کند، که البته بانک‌های تجاری ایران و اتریش در صورت تمایل می‌توانند در کارگروه بانکی ۲کشور حضور داشته باشند و برای مسائلی که در گذشته موجبات اختلال در روابط بانکی شده است، راهکار ارائه کنند و گام‌های جدیدی برای مستحکم‌تر شدن روابط بانکی بردارند.

الجزایر، ایران و تفاهم بانکی
اما آخرین مذاکرات بانک مرکزی به روزهای اخیر و دیدار با هیاتی از الجزایر برمی‌گردد که در نتیجه نشست‌های رییس‌کل بانک مرکزی و مسئولان این بانک با وزیر امورخارجه انگلیس و هیات اقتصادی – تجاری، تفاهمنامه بانکی درباره تبادل تجربیات ایران و الجزایر در زمینه سیاست‌های پولی، ارزی، نظارتی و مدیریت ذخایر امضا کردند. به گزارش ایسنا، به طور یقین دیدارها و مذاکرات تیم‌های خارجی با مقامات بانکی ایران به طور گسترده‌تری ادامه خواهد داشت، اما آنطور که بارها مدیران دولتی تاکید داشته‌اند ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران با محوریت شرایط و خواسته‌های مدنظر طرف ایرانی انجام خواهد شد که این موضوع از سوی بانک مرکزی نیز باید مورد توجه باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: