کد خبر: ۵۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - 12 September 2015
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به اینکه پرونده موسوم به خودپردازها مربوط به سال 90 بوده است ،گفت: بانک مرکزی و بانک های متضرر این تخلف را همان زمان شناسایی و برخورد کردند و پرونده متخلفان سال 91 بسته شد.
ناصر حکیمی افزود : در سال 90 برخی بانک ها با دفاتر پیشخوان قراردادهایی داشتند تا بتوانند خدمات دستگاه خودپرداز ارائه و در مقابل کارمزد دریافت کنند که این فرایند زمینه ای برای سوء استفاده شد.

وی افزود : کارمزدی که در این مرحله دریافت می شد از شخص صادرکننده کارت است ، به عنوان مثال اگر دفتر پیشخوان با بانک الف کار می کرد و مشتری کارت بانک ب را استفاده می کرد ، بانک ب، به بانک الف کارمزد می داد و بانک الف هم بر اساس قرار داد مبالغ کارمزد را به دفتر پیشخوان واریز می کرد .

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت : دفتر پیشخوان در این تخلف و با هدف بالابردن کارمزد تعداد زیادی کارت هدیه یا کارت اصلی تهیه کرد و بی دلیل از خودپرداز خود وجه برداشت می کرد و دوباره وجه را به همان خودپرداز واریز می کرد .
حکیمی خاطرنشان کرد : با این اقدام ، گردش صوری ایجاد می شد و منفعت آن هم در گرفتن کارمزد از بانک صادرکننده کارت بوده است .

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این تخلف در سال 90 کشف شد گفت :‌ بانک مرکزی تراکنش های مشکوک را که به تعداد زیاد از بانک های خاص و در ساعت غیر عادی شب و نیمه شب شناسایی و بررسی کرد و همان سال 90 موضوع به بانک های عامل منعکس و تذکر جدی داده شد که پرونده آن مفصل است .
حکیمی تصریح کرد :‌ تا سال 91 نیز همه موارد تخلف و موضوع پیگرد قضایی و پرونده بابرخورد با متخلفان بسته شد .

وی گفت : متخلفان در این تخلفات غافل از اینکه فرآیند تراکنش های دستگاههای خودپرداز در بانک مرکزی و بانک های عامل نظارت و پایش می شود ، با این مکانیسم سوء استفاده کردند .
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در خصوص اینکه رئیس سازمان بازرسی کل کشور اخیرا این موضوع را رسانه ای کرد گفت : این پرونده چهار سال قبل اتفاق افتاد و همان موقع نیز کشف و با متخلفان برخورد شد .

حکیمی افزود : بانک مرکزی بر اساس روال، تخلفاتی را که در شبکه بانکی شناسایی و برخورد می شود به سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی اعلام می کند تا به عنوان رویه مد نظر قرار گیرد .

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت : نمی دانم ،چرا هم اکنون رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره این موضوع مصاحبه کرده است، اما اعتقاد داریم دستگاههای نظارتی به شبکه بانکی برای رفع زمینه های تخلف کمک می کنند.

حکیمی با اشاره به اینکه تخلف انجام شده در پرونده خودپردازها صرفا یک تخلف درون بانکی بوده است گفت : در این فرآیند هیچ سوء استفاده ای از حساب مردم نشده است و منافع عمومی و سپرده گذاران بانک متضرر نشده اند .

وی افزود : در این فرآیند کارگزار یک بانک ، بانک های دیگر را با کارمزد اضافی و صوری متضرر کرده است .
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود :‌ بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر و بانک های عامل به عنوان نهادهای متضرر ، تخلف را کشف و برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی کردند .
حکیمی خاطرنشان کرد : این تخلف در شبکه بانکی است و کلاهبرداری از مردم انجام نشده است .
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی درباره رقم سوء استفاده از تراکنش های صوری در این پرونده گفت : ارقام 2 تا 3 میلیارد تومان مطرح است اما به دلیل اینکه نمی توان تراکنش سوری با واقعی را تفکیک کرد ؛ رقم دقیق را نمی توان گفت .

وی با قدردانی از مردم برای اعتماد به شبکه بانکی کشور گفت : ایران دارای بزرگترین شبکه پرداخت الکترونیکی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و این گستردگی به دلیل اعتماد مردم است .
حکیمی با اشاره به اینکه برداشت وجه از خودپردازها برای دارنده کارت رایگان است گفت : در این روش کارمزد را بانک به بانک می دهد و این روش فرصت را برای سوء استفاده برخی کارگزاران بانک ها فراهم می کند .

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هفته گذشته از ‌تحقیقات این سازمان درباره پرونده دستگاه‌های خودپرداز (ای تی ام) خبر داد و اعلام کرده بود: پرونده متخلفان به دادسرا رفته است.
بگفته ناصر سراج ؛‌ فردی 9 دستگاه ای تی ام از بانک گرفته و حدود 3 هزار حساب باز کرده و سه هزار کارت ای تی ام از بانک گرفته است و فرد افغانی را نیز اجیر کرده و به او پول پرداخت می کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: