کد خبر: ۴۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 29 August 2015
سیاست های توسعه بنادر باید هر چه سریع تر به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دریا محور سوق یابد که در اهداف سند چشم انداز 1404 هم مشخص شده است.
نمایند مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (‌مانا) ، عملکرد دولت را در بخش دریایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: به هر حال محدودیت هایی در ارتباط با تحریم ها وجود داشته است که بر عملکرد این بخش تاثیر گذاشته است اما در حوزه بنادر اتفاقات خوبی در شرف وقوع است و اکثر بنادر به صورت فعال در حال انجام فعالیت هستند هر چند محدودیت هایی هم وجود دارد که اکثر آنها به دلیل کمبود اعتبارات و مسائل تحریم است.

منصور آرامی افزود: برغم مشکلات تحریم ها عملیات اجرایی فاز سه طرح توسعه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور آغاز شده و قرارداد تامین تجهیزات فاز دو بسته شده است، بخش خصوصی در بندر چابهار ورود پیدا کرده و مذاکرات با شرکت ها و کشتیرانی های بزرگ دنیا اغاز شده است.

وی با بیان لزوم افزایش سرعت توسغعه فعالیت ها در بنادر گفت: دولت باید به این باور برسد که برای رسیدن به شعار توسعه دریامحور یکی از موضوعات مهم توسعه بنادر است و اعتبارات لازم را اختصاص دهد و توجه خاصی بر این موضوع داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنوز در بنادر کشور زیرساخت های لازم و کافی برای رقابت با بنادر همجوار و منطقه بوجود نیامده است ، یادآور شد: این موضوع در سند چشم انداز 1404 مشخص شده است و ما باید هر چه سریع تر مسیر را به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دریامحور سوق دهیم.
آرامی افزود: با ورود بخش خصوصی به بنادر می توان زیرساخت ها را گسترش داد و شرایطی را فراهم کرد که ظرفیت بنادر افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دولت در حوزه صنایع دریایی گفت: در این بخش مشکلاتی از قبل وجود داشته است که تلاش های خوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تقویت صنایع دریایی مشکلات در حال حل شدن است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با اشاره به خروج بزرگترین شرکت کشتی سازی کشور (ایزوایکو) از بحران افزود: اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت در سپردن سفارشات به کشتی سازی های داخلی، این صنعت را از بحران های گذشته خارج کرده است.

منصور آرامی اظهار داشت : باید به صنایع دریایی داخلی اعتماد کنیم و به آنها سفارش دهیم البته نباید هر کاری حتی به قیمت پایین آمدن کیفیت به داخل سفارش داده شود اما اگر بپذیریم که متخصصان داخلی توان تولید را دارند در جهت تقویت آنها گام برمی داریم.

نماینده مردم بندرعباس گفت : باید این الزام برای فعالان حوزه دریایی بوجود آید که محصولات و تجهیزات دریایی مورد نیاز خود را از داخل تهیه کنند و وزارت صنعت هم باید تولید کنندگان این بخش را در زمینه فناوری، آموزش و تجهیزات تقویت کند تا آنها براساس استانداردها و سرعت روز فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: همچنین لازم است صنایع دریایی خود را از حالت صرفا دولتی و نیمه دولتی خارج کنند تا بتوانسند با صنایع دریایی خارج از کشور رقابت کنند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: