کد خبر: ۴۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 29 August 2015
پس از چندین سال انتظار و در حالی که بارها و بارها اعلام شد که صادرات از طریق خط لوله به اروپا به هیچ عنوان به صرفه نیست، خبرها حاکی از آن است که با تکمیل طرح صادرات گاز به عمان و نیز طرح پایانه شناور ال ان جی(FLNG) ایران تا سه سال دیگر بتواند صادرات از طریق ال ان جی را کلید بزند.
ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان در طول سال های اخیر به هیچ عنوان نتوانسته انتظارات موجود در زمینه صادرات گاز را برآورده کند.

علی رغم این که ایران در یک سوی بزرگترین میدان گازی جهان یعنی پارس جنوبی قرار گرفته اما همچنان از صادرات گاز تولید شده در این میادین بی بهره است به گونه ای که ورود 100 میلیون متر مکعب گاز از فاز 12 پارس جنوبی به مدار تولید نیز نتوانست چرخ صادرات این فرآورده را به حرکت در بیاورد.

با حصول توافق هسته ای امیدها برای ورود جدی ایران به این عرصه افزایش یافت. در این بین برخی کارشناسان پساتحریم را فرصت مناسبی برای صادرات گاز به اروپا دانستند، چرا که معتقد بودند حالا که اتحادیه اروپا به دنبال کاهش نفوذ روسیه در قاره سبز است این فرصت می تواند ایران را به عنوان گزینه آلترناتیو کشورهای اروپایی برای تامین گازشان مطرح کند.

اما نبود تکنولوژی صادرات ال ان جی همواره گزینه صادرات گاز به اروپا را از روی میز وزارت نفت برداشته است. حالا گویا به نظر می رسد که صادرات ال ان جی به یکی از اولویت های شرکت ملی صادرات گاز تبدیل شده است.

علیرضا کاملی- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از برنامه های جدی این شرکت برای ورود ایران به بازار صادرات گاز از طریق ال ان جی خبر داده و گفته است که "هم اکنون 60 پایانه دریافت ال ان جی در آسیا وجود دارد و قرار است 40 پایانه دیگر نیز به این تعداد افزوده شود، این بدان معناست که دنیا و به ویژه کشورهای آسیایی خود را آماده می کنند تا بتوانند سهم بیشتری از تقاضا و نیازشان را از طریق محموله های ال ان جی تامین کنند؛ طبیعی است که شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز با انجام مطالعات و مذاکرات متعدد خود را برای ورود به بازار ال ان جی در سالهای آتی آماده می کند."

به گفته وی یکی از برنامه های این شرکت صادرات گاز به عمان است که قرار است بخشی از این گاز صادراتی در تاسیسات ال ان جی این کشور مورد استفاده قرار گیرد که با انجام بخشی از کارهای اساسی این پروژه مطالعات مهندسی پایه آن آغاز می شود.

به این ترتیب مسقط که تاکنون بارها و بارها نقش میانجی را در روابط ایران با کشورهای غربی داشته است، این بار به عنوان میانجی اقتصادی می تواند مسیر صادرات گاز ایران به اروپا را هموار کند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز البته از یک پروژه در دست بررسی دیگر نیز پرده برداشته است؛ مذاکره با بزرگترین شرکت ال ان جی دنیا برای بهره برداری از پایانه شناور ال ان جی(FLNG).

کاملی می گوید که با رفع تحریم ها این طرح به سرعت وارد مرحله مطالعاتی و اجرایی می شود به گونه ای که بتوان ظرف 2 و نیم تا سه سال آینده بخشی از صادرات گاز از طریق ال ان جی را محقق کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: