کد خبر: ۴۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 25 August 2015
ولی الله سیف گفت: در مناطق آزاد محدودیت فعالیت برای بانک‌های خارجی وجود ندارد و در سرزمین اصلی نیز بانک‌های خارجی می‌توانند نمایندگی و شعبه ایجاد کنند؛ همچنین بانک‌های خارجی می‌توانند واحد مستقل با سهم 40 درصد داشته باشند.
رئیس‌کل بانک مرکزی به تازگی احتمال حضور بانک‌های خارجی در ایران را مطرح کرده است؛ اما آیا حضور این بانک‌ها ممکن است به فعالیت بانک‌های ایرانی لطمه بزند؟

روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با وزیر امورخارجه انگلیس و هیات اقتصادی–تجاری این کشور دیدار و طی آن به تمهیدات صورت گرفته برای حضور بانک‌های خارجی در ایران اشاره کرد.

ولی الله سیف گفت: در مناطق آزاد محدودیت فعالیت برای بانک‌های خارجی وجود ندارد و در سرزمین اصلی نیز بانک‌های خارجی می‌توانند نمایندگی و شعبه ایجاد کنند؛ همچنین بانک‌های خارجی می‌توانند واحد مستقل با سهم 40 درصد داشته باشند.

بانک‌داری به جغرافیا محدود نیست
مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گفت‌وگو با آنا با مثبت ارزیابی کردن حضور بانک‌های خارجی در کشور گفت: تا پیش از تحریم‌ها دو بانک انگلیسی HSPC و آلمانی EIH در داخل کشور فعال بودند. البته تمرکز این بانک‌ها بر صدور ال‌سی متمرکز بود که بسیاری از مراودات بین‌المللی ما را تقویت کرده بود.

غلامرضا مصطفی‌پور با بیان اینکه بانک‌داری محدود به مرزهای جغرافیایی نیست، تصریح کرد: مراودات بین‌المللی و بانک‌داری بدون مرز یکی از مزیت‌های اقتصادی است که امیدواریم پس از برداشته شدن تحریم‌ها نصیب کشور ما شود تا فعالان اقتصادی نیز به راحتی بتوانند با دیگر کشورها داد و ستد داشته باشند.

وی یکی از مشکلات اساسی شرایط فعلی اقتصاد کشور را محدودیت سرمایه بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: با ورود بانک‌های خارجی به کشور و حضور سرمایه‌داران این کشورها، سرمایه جدیدی به اقتصاد تزریق می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد تحرک در بخش تولید شده و بنگاه‌ها را فعال‌تر از گذشته کند.

این مدیر سابق بانکی به محدودیت‌های قانونی کشور نیز اشاره کرد و گفت: بانک‌های خارجی برای حضور در ایران باید تعهداتی را بدهند که بتوانند بر اقتصاد ما تاثیر مثبت بگذراند و از این رو قطعا حضور بانک‌های خارجی چه در داخل کشور و چه در مناطق آزاد می‌تواند کاملا مثبت باشد.

تکنولوژی روز به سیستم فرسوده بانکی کشور تزریق می‌شود
عضو هیأت‌مدیره بانک سامان نیز با ابراز خرسندی از حضور مجدد بانک‌های خارجی در داخل کشور، به خبرنگار آنا گفت: اولین بانک‌های تاسیس شده در ایران خارجی بودند و تا پیش از انقلاب اسلامی تعداد این بانک‌ها زیاد بود، اما پس از انقلاب و تغییر قوانین بانک‌داری، بانک‌های کشور ملی شدند و سهم کشورهای خارجی در بانک‌های ایران به 40 درصد رسید.

الله‌ وردی رجایی سلماسی افزود: بانک‌های خارجی منظم‌تر از بانک‌های داخلی هستند و می‌توانند دانش و تکنولوژی بین‌المللی روز دنیا را به سیستم فرسوده بانکی کشور تزریق کنند.
وی در پاسخ به‌ اینکه آیا حضور بانک‌های خارجی در کشور ممکن است باعث رکود فعالیت بانک‌های داخلی شود، تصریح کرد: حضور این بانک‌ها نه تنها باعث رکود نمی‌شود بلکه با ایجاد رقابت می‌توانند تنوع خدمات را افزایش داده و مشتریان را با ارائه خدمات نوین بانکی و اجرای طرح‌های تشویقی، ترغیب به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کنند.

رجایی سلماسی همچنین تاکید کرد: بانک‌های خارجی با سهم 40 درصدی در داخل کشور و با سهم 100 درصدری در مناطق آزاد می‌توانند فعالیت کنند و ضمن سپرده‌گیری در مراوادات بین‌المللی ما نیز می‌توانند موثر باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: