کد خبر: ۴۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 18 August 2015
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان این که شکاف نظام دو نرخی ارز به 11 و 6 دهم درصد کاهش یافته است ، گفت: امیدواریم با ادامه روند فعلی زمینه یکسان سازی نرخ ارز را در آینده نزدیک شاهد باشیم.
پیمان قربانی عقیل آبادی در همایش نقد و بررسی قوانین و مقررات نظام بانکداری ایران با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت یازدهم برای مقابله با رکود شدید و تورم شتابان افزود:‌ خوشبختانه این سیاست ها باعث شده است تورم به طور محسوسی کاهش یابد و بازار متلاطم ارز به ثبات برسد.

وی گفت: سال گذشته نرخ ارز 3 درصد تنزل داشت و نوسانات آن 42 درصد کم شد و پیرو آن زمینه سفته بازی در این بازار برچیده شد.
قربانی افزود: در چهار ماهه اول امسال نیز نرخ ارز 3 و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تنزل یافت و نوسانات نرخ ارز نیز 58 و 4 دهم درصد کاهش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های بانک مرکزی هدایت منابع مالی به سمت تولید است ،گفت: خوشبختانه 60 و 7 دهم درصد کل تسهیلات به سمت سرمایه در گردش هدایت شد که بخش صنعت بیش از 80 درصد این تسهیلات را جذب کرد و به همین خاطر در سال قبل و در چهار فصل آن به طور مستمر شاهد رشد بودیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی از کنترل تدریجی رشد نقدینگی در بانک مرکزی خبر داد و افزود: باید کاری می کردیم که هم رشد شتابان نقدینگی را کم کنیم و در عین حال رکود را تعمیق نبخشیم.
قربانی گفت: با توجه به این موضوع موفق شدیم نرخ رشد نقدینگی را که در سال 91 به 30 درصد رسیده بود در پایان سال 93 به 23 و 2 دهم درصد کاهش دادیم.

وی افزود: در سه ماهه اول امسال رشد نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 22 و 7 دهم درصد بوده است که کاهش نشان می دهد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی از افزایش نظارت بر موسسات و فعالان بازار پولی و مالی خبر داد و گفت: در دو سال اخیر 6 بانک و 4 موسسه اعتباری زیر چتر اعتباری بانک مرکزی آمدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: