با بهره برداری از کانال جدید امکان تردد دو طرفه کشتی ها فراهم می شود و زمان عبور کشتی ها کاهش می یابد.
ساخت کانال جدید 8 میلیارد دلار هزینه داشته که 4 میلیارد دلار آن برای حفاری به طول 72 کیلومتر هزینه شده است و 4 میلیارد دلار نیز برای حفر 6 تونل در زیرِ کانال سوئز در دو استان اسماعیلیه و سوئز هزینه شده است که 4 تونل برای عبور خودروها و 2 تونل دیگر برای عبور قطارها طراحی شده است.
در حفاری این کانال 14 کارگر جان خود را از دست دادند و 16 هزار کارگر هم زخمی شدند. 4 هزار و 500 دستگاه از انواع ماشین آلات حفاری و مهندسی در حفر این کانال مشارکت داشته اند.