کد خبر: ۴۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - 03 August 2015
 بانکداری ایرانی – سرویس بورس ؛  رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی کاهش شاخص بازار سرمایه را نتیجه بدبینی این بازار به تحولات کوتاه مدت دانست.

 علی سنگینیان روز دوشنبه در چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با بیان آنکه گزارش سه ماهه شرکت ها نشان دهنده وضع دارایی آنهاست که با مشکلاتی مواجه شده اند، افزود: این امر سبب شد تا بازار سرمایه علیرغم اعلام نتیجه مذاکرات هسته ای و برنامه جامع اقدام مشترک باز هم با کاهش مواجه شود. 

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی به تحولات در کوتاه مدت خوش بین نیستند، گفت: بازار پول و سرمایه با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند. 

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه نیازمند تغییر سیاستگذاری پولی و مالی هستیم، تصریح کرد: میزان مطالبات معوق به دلیل بدهی پیمانکاران و مسایل مربوط به تحریم با تغییراتی مواجه شد که البته می توان بدهی پیمانکاران را از محل اسناد خزانه و صکوک اجاره تامین کرد. 

سنگینیان با انتقاد از سیاست قیمت گذاری دولت، گفت: این امر در حال تشدید است و بازار سرمایه را اذیت می کند زیرا اقتصادی که همراه با سیاست قیمت گذاری باشد نهاد بازار را با مشکل مواجه می کند، بنابراین نیازمند تجدیدنظر در این امر هستیم. 

وی درباره دیگر مشکلات بازار پول و سرمایه گفت: بخشودگی در سیاست ها و جامع نگری قوی در سیاست های اقتصادی نداریم، هرچند که درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی و پالایشگاه ها، بارها مسایلی مطرح شد اما این امر ادامه دارد بنابراین نیازمند ایجاد نظم متمرکز در بازار سرمایه هستیم. 
وی ادامه داد: سیاستگذاری بانک مرکزی غالبا بدون توجه به بازار سرمایه انجام می شود ضمن اینکه صنعت بیمه نیز همپای بازارهای مالی رشد نکرده و باید در این بخش نیز تجدیدنظر شود. 

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی با اشاره به ماده 20 آیین نامه رفع موانع تولید، گفت: این آیین نامه به گونه ای تنظیم شده که برخی معتقدند تنها به تعدادی از فعالان کمک می کند بنابراین انتظار می رود دولت تبعیض در کسب و کار را از بین ببرد. 

سنگینیان در پایان گفت: علاوه بر بهبود سیاست های نظارتی باید به مساله کاهش سپرده قانونی بانک ها نیز توجه ویژه شود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: