کد خبر: ۴۷۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۴ - 12 July 2015
جهرمی در ادامه افزایش 300 هزار میلیاردتومانی نقدینگی در دو سال اخیر را برای اقتصاد ایران خطرناک دانست و توضیح داد: اگر این میزان پول مدیریت نشود میتواند فاجعه به بار بیاورد.
محمد جهرمی عضو سابق شورای پول و اعتبار در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از روند افزایشی رشد نقدینگی گفت: این دولت هم مانند دولتهای گذشته رشد نقدینگی را به دلیل کسری اعتبارات خودش دنبال کرده است. حتی در سال گذشته دولت، بانک مرکزی را مکلف کرد، رقم بسیار بالایی ارز را در بازار به فروش برساند و بعد، معادل ریال آن را جمع کرده و به دولت بدهد.

وی افزود: دولت یازدهم سعی کرد ارزی که در کشورهای دیگر بلوکه شده است را به ریال تبدیل کند و به ذخایر بانک مرکزی اضافه کند که این مسئله تاثیر زیادی را در روند افزایشی نقدینگی گذاشت.

جهرمی در ادامه افزایش 300 هزار میلیاردتومانی نقدینگی در دو سال اخیر را برای اقتصاد ایران خطرناک دانست و به نسیم توضیح داد: اگر این میزان پول مدیریت نشود میتواند فاجعه به بار بیاورد.

افزایش نقدینگی رکود را تشدید می کند
عضو سابق شورای پول و اعتبار به بیان ارتباط میان رکود و نقدینگی پرداخت و عنوان کرد:  تولید در کشور ما در شرایط رکود کامل است و با وجود اقتصاد رکودی افزایش نقدینگی عامل تشدید کننده تورم خواهد بود، در حال حاضر هم مهار نرخ تورم ربطی به مجموعه کارهایی که دولتمردان می گویند، ندارد. چون یک شوک اقتصادی در سه سال قبل به علت تحریم اقتصادی و به علت افزایش قیمت حاملهای انرژی در دولت قبل اتفاق افتاد، آن شوک در حال حاضر در حال استهلاک است.
جهرمی افزود: همچنین باید در نظر داشت، رکود هرچه بیشتر شود تورم کم می شود، ولی عوامل افزایش دهنده تورم ، که یکی از مهم ترین آنها نقدینگی است، افزایش پیدا کرده بنابراین اگر عوامل رونق اقتصادی در کشور به وجود بیاید، از همیشه تورم بدتر از همیشه خود را در جامعه نشان می دهد.

معوقات بانکهای تجاری به بانک مرکزی، نقدینگی را افزایش داده است
مدیرعامل سابق بانک صادرات با اشاره به افزایش بدهی بانکهای تجاری به بانک مرکزی به نسیم گفت: در حال حاضر معوقات بانکهای تجاری به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است، زیرا معوقات افزایش پیدا کرده و بانکها روزانه مجبورند که آنها را بپردازند، بنابراین وقتی در حساب بانک تجاری پول نیست، بانک مرکزی مجبور است این پول را از حسابهای خودش بپردازد.

جهرمی در خصوص کاهش 10 هزار میلیاردی معوقات بانکی که چندی پیش به طور رسمی از بانک مرکزی اعلم شد بیان کرد: این کاهش معوقات موارد مختلفی دارد ولی شاید اصلا این پول به بانکها نیامده، بلکه استمهال شده، یا به تعویق افتاده است، این مسئله  نشان می دهد  که پول در مجموعه بانکهای تجاری کم است و آنها به همین خاطر ناچارند از بانک مرکزی استقراض کنند و ابن بانک هم از آنها جریمه سنگینی می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر این جریمه 34 درصد است و بانکها مجبورند مجموعه حواله شان را به مشتریانشان بپردازند، بانک مرکزی این پول را پرداخت می کند و جریمه را هم از آنها می گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: