کد خبر: ۴۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۲ تير ۱۳۹۴ - 03 July 2015
احمد حاتمی یزد ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مانع وارد کردن این طلاها می‌شد مشکل بیمه بود، چون به دلیل حجم بالای طلاها و لزوم حمل آنها با هواپیما، احتمال بروز حادثه وجود داشت و به همین دلیل این محموله باید بیمه می‌شد.

آزادسازی 13 تن طلای بلوکه‌شده ایران این سوال را پیش آورده که این اتفاق چه تاثیری بر بازار طلا در کشور یا ارزش پول ملی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با تلاش بانک مرکزی و دستگاه دیپلماسی، مشکل انتقال بخشی از دارایی‌های طلای ایران به داخل کشور در حاشیه مذاکرات وین رفع شد.

بر این اساس، معادل 13 تن طلا که قبلاً خریداری شده بود و در آفریقای جنوبی به صورت امانی طی 2 سال گذشته نگهداری می‌شد، به دلیل تحریم و برخی کارشکنی ها امکان انتقال به ایران را نداشت. با این حال بر اساس پیگیری‌های انجام شده در مذاکرات جاری در وین رفع مشکل‌شده و طی هفته گذشته در قالب 3 محموله که آخرین آن به میزان 4 تن بود، وارد کشور و تحویل خزانه بانک مرکزی شد.

در این باره مدیر عامل سابق بانک صادرات به خبرنگار آنا گفت: این طلاها طی دو سال گذشته به دلیل مشکلاتی که در اثر تحریم ها بوجود آمده بود، امکان انتقال به ایران را نداشت.

احمد حاتمی یزد ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مانع وارد کردن این طلاها می‌شد مشکل بیمه بود، چون به دلیل حجم بالای طلاها و لزوم حمل آنها با هواپیما، احتمال بروز حادثه وجود داشت و به همین دلیل این محموله باید بیمه می‌شد.

به گفته او، چون شرکت‌های بیمه داخلی یا در بیمه این محموله ناتوان بودند یا به دلیل تحریم‌ها امکان بیمه کردن آنها وجود نداشت، وارد کردن آن به کشور با محدودیت مواجه بود.
حاتمی یزد ادامه داد: گرچه ارزش این محموله نزدیک به 500 میلیون دلار برآورد شده است، ورود آن به کشور تاثیری در قیمت طلا و ارز نخواهد داشت.

وی ادامه داد: این طلاها به ذخایر بانک مرکزی اضافه می‌شود و تنها در حالتی که بانک مرکزی آن‌ها را وارد بازار کند، نوسان‌هایی را در بازار شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بانکی در پاسخ به این سوال که آیا ایران طلاهای بلوکه‌شده دیگری در دنیا دارد، گفت: پاسخ به این سوال مثبت است و از جمله این کشورها می‌توان به ترکیه اشاره کرد.

در همین باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد که واردات این میزان طلا به کشور به معنای ورود آن به بازار نیست.
محمد کشتی آرای در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت سکه به زیر 900 هزار تومان ناشی از اعلام این خبر بوده است، گفت: کاهش اخیر قیمت سکه ناشی از کاهش قیمت جهانی دلار بود و این خبر تاثیری بر بازار کشور نداشت.
.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: