کد خبر: ۴۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۴ - 01 July 2015
روسیه با در اختیار گرفتن 7.5 درصد از سهام بانک تازه تأسیس سرمایه گذاری زیر ساخت‌آسیا، سومین سهامدار بزرگ آن شد.

روسیه با ارائه مجموع دارایی و حجم مالی 6.5 میلیارد دلاری توانست 7.5 درصد از سهام این بانک را در اختیار بگیرد.

بر این اساس چین و هند با داشتن به ترتیب 30.34 و 8.52 درصد از سهام این بانک بزرگ ترین سهامداران  بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا شدند.

تأسیس این بانک از ماه اکتبر سال گذشته میلادی و با محوریت چین کلید خورد و روز گذشته 57 کشور از جمله ایران با حضور 300 هیئت از کشورهای عضو طی یک مراسم سهم خود از سهام این بانک را تعیین کردند.

از سوی دیگر در این مراسم کشورها نسبت به میزان تأثیر رأی هر یک از اعضا، ساختار مدیریتی آن، فرآیند تصمیم گیری این بانک، و روش های عملی فعالیت های تجاری این بانک تصمیم گیری کردند.

معاون وزیر اقتصاد روسیه در این مراسم تأکید کرد چین به دنبال بدست‌آوردن حق وتو در این بانک نیست.

از سوی دیگر وزیر اقتصاد چین اعلام کرد این بانک بر اساس بالاترین استانداردها و قوانین بین المللی فعالیت خواهد کرد.

معاون وزیر اقتصاد روسیه درباره میزان سرمایه روسیه در این بانک گفت 1.3 میلیارد دلار از سرمایه گذاری روسیه در این بانک به صورت ارزی خواهد بود و بقیه 6.5 میلیارد دلار را دارایی های این کشور در این بانک تشکیل خواهد داد که حجم ارزی معادل 20 درصد از کل سرمایه روسیه خواهد بود.

با این میزان سرمایه گذاری، روسیه تعداد 65362 سهم از بانک نو تأسیس سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا را در اختیار خواهد داشت.

این مقام روسی تأکید کرد به دلیل سهم بالای 6 درصد روسیه در سهام این بانک، این کشور نماینده در هیئت مدیره این بانک خواهد داشت و می تواند در تصمیم گیری ها و راهبردهای آن سهیم باشد.

فارس به نقل از راشاتودی،در اکتبر سال گذشته، این بانک با عضویت 21 کشور تأسیس شد که تا دیروز تعداد اعضای آن به 57 کشور افزایش یافت.

بر اساس پیش بینی های موجود، با ادامه روند کنونی سرمایه گذاری خارجی چین در دیگر کشورها، این کشور در سال 2020 به بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در جهان تبدیل خواهد شد که به نظر می رسد این بانک یکی از گذرگاه های سرمایه های چین به سوی دیگر کشورها در سال های آینده باشد.

بر اساس برنامه ریزی ها، قرار است تا با فروش سهام بیشتری از این بانک، ارزش سرمایه موجود در آن از 50 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.

در حال حاضر  1 میلیون سهم از این بانک به ارزش هر سهم صد هزار دلار در حال واگذاری به کشور های عضو است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: