کد خبر: ۴۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 23 June 2015
علی تنها ثروتمندی نیست که به این شیوه مورد زورگیری قرار گرفته است. درست مانند همان موتورسوار که تنها زورگیر از صاحبان خودروهای مدل بالا نیست. خودروهای چند میلیاردی در خیابان‌های پایتخت کم نیستند که یک خط روی شیشه یا در یا خرد شدن یک آجر روی کاپوتشان، چند میلیون تومان خرج روی دست صاحبانشان می‌گذارد و صدها میلیون تومان از قیمتشان می‌کاهد.

شاید تصویر غالب از زورگیری در ذهن مردم، در چاقوی برنده تَرک‌نشینان موتورسیکلت‌های هوندای 125 خلاصه شده باشد در حالی که این روزها، روش زورگیری به نسبت ثروت مالباخته‌ها تغییر چهره داده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد در ادامه آورده است: اگر گوشی یک جوان پیاده با تهدید چاقویی تیز و با داد و فریادهای بی‌ثمر، در کمتر از چند ثانیه به سرقت می‌رود، در زورگیری از صاحبان خودروهای مدل بالانه چاقویی در کار است و نه داد و فریادی. اگر تیزی چاقو، ترس را در دل یک جوان دانشجو می‌کارد تا به راحتی تسلیم زورگیر شود، صاحبان خودروهای مدل بالا، تنها تسلیم یک «میخ» می‌شوند؛ میخی که میلیون‌ها تومان ارزش دارد. اگر زورگیر آن را روی در یا شیشه خودروهای مدل بالا بکشد، میلیون‌ها تومان خسارت روی دست صاحبان آنها می‌ماند.

علی، بنز E250 مدل 2014 دارد. وقتی با ماشینش در خیابان‌های پایتخت می‌راند، آب از لب و لوچه پرایدسوارها آویزان می‌شود. خودروی او 500 میلیون تومان می‌ارزد اما روزی که علی «میخ» یک موتورسوار را با گوشی آیفون 6 خود معاوضه کرد، آرزو می‌کرد جای همان راننده پراید باشد.

او درباره زورگیری از خود به «اعتماد» می‌گوید: «اوایل اردیبهشت امسال سوار خودرویم شدم و به سمت پارک وی رفتم. چراغ قرمز بود. توقف کردم. داشتم با موبایلم حرف می‌زدم. ناگهان جوانی هیکلی با سر و وضعی مرتب، سوار بر یک دستگاه موتور شاسی‌بلند کنار من توقف کرد. رفتارش مشکوک بود. او پس از چندثانیه به شیشه ماشینم زد. یک میخ دستش بود. وقتی شیشه را پایین دادم گفت لطفا گوشی‌ات را بده به من! من تعجب کردم. فکر کردم اشتباه شنیدم. گفتم جان؟ کدام گوشی؟ گفت همین گوشی که داری با آن حرف می‌زنی. گفتم برای چی بدهم؟ گفت: بببین. می‌توانم با این تیزی یک خط روی ماشینت بیندازم.»

موتورسوار به چراغ قرمز اشاره کرد. عدد 10 را نشان می‌داد. شمارش معکوس آغاز شده بود. علی ادامه داد: «زورگیر گفت میل خودت است. الان 10 ثانیه مانده. من تیزی را می‌کشم، گازش را می‌گیرم و می‌روم. آنوقت تو می‌مانی و ماشینت.»

زورگیر شروع به شمارش کرد. چهار، سه... دو شماره مانده بود تا تیزی را روی ماشین بکشد که علی تسلیم شد. اگر میخ روی ماشینش خط می‌انداخت، باید پنج میلیون تومان خرج خودرو می‌کرد و ماشینش 30 میلیون تومان از قیمت می‌افتاد. علی می‌گوید: «یک چشمم به چراغ قرمز بود و یک چشمم به گوشی. اگر آن را تحویل زورگیر نمی‌دادم، او حتماً روی ماشین خط می‌کشید. این طوری بیشتر ضرر می‌کردم، برای همین گوشی 2.5 میلیون تومانی‌ام را دو دستی تقدیمش کردم. زورگیر گوشی را گرفت. چراغ سبز شده بود. کمی گاز داد. اما قبل رفتن به علی گفت: بچه خوبی بودی، برای همین هم گوشی‌ات را پس می‌دهم!»

علی تنها ثروتمندی نیست که به این شیوه مورد زورگیری قرار گرفته است. درست مانند همان موتورسوار که تنها زورگیر از صاحبان خودروهای مدل بالا نیست. خودروهای چند میلیاردی در خیابان‌های پایتخت کم نیستند که یک خط روی شیشه یا در یا خرد شدن یک آجر روی کاپوتشان، چند میلیون تومان خرج روی دست صاحبانشان می‌گذارد و صدها میلیون تومان از قیمتشان می‌کاهد.

سامان نمایشگاه خودروهای لوکس و گرانقیمت دارد و جابه‌جایی رقم‌های میلیاردی برای او عادی شده. او درباره هزینه‌هایی که میخ زورگیرها روی خودروهای لوکس می‌اندازد، ارقام نجومی می‌دهد.

او به «اعتماد» می‌گوید: «میخ این زورگیرها برای مالکان خودروهای لوکس، ده‌ها و حتی صدها میلیون تومان می‌ارزد. بعضی از این ماشین‌ها وقتی خطی رویشان می‌افتد باید برای تعمیر به گارانتی‌شان در دوبی فرستاده شوند. بنابراین واضح است که مالکان این خودروها ترجیح می‌دهند تا گوشی یا پولشان را به زورگیرها بدهند اما خرج میلیونی روی دستشان نماند و قیمت ماشینشان صدها میلیون تومان کم نشود.»

بهمن جوان دیگری است که هر روز سوار بر خودروی پورشه 800 میلیونی‌اش در خیابان‌های پایتخت می‌راند. او نیز دو ماه پیش تسلیم دو زورگیر شده است. آنها می‌خواستند «آجری» را روی کاپوت ماشینش خرد کنند. بهمن درباره روز حادثه به «اعتماد» می‌گوید: «در کنار خیابانی در شهر ری توقف کرده بودم که یک موتور آپاچی با دو سرنشین به من نزدیک شد. یکی از آنها آجر را بالا آورد و به آرامی گفت چقدر می‌دهی تا این را روی کاپوت ماشینت خرد نکنم؟ من گفتم 100 هزار تومان می‌دهم. او شاکی شد و گفت تو خجالت نمی‌کشی می‌خواهی فقط 100 هزار تومان بدهی؟ بزنم ماشینت را داغون کنم؟ زود باش 200 هزار تومان بده. او اگر آجر را روی کاپوت می‌زد، باید چند میلیون تومان هزینه می‌کردم تا رنگش کنم. تازه 200 میلیون تومان هم از قیمت ماشین کم می‌شد. مجبور شدم به آنها پول بدهم.»

صاحبان ماشین‌های مدل بالا، خودروهای خود را بیمه بدنه نمی‌کنند چون شرکت‌های بیمه مبلغی بالای دو میلیارد تومان از آنها می‌خواهند. موضوعی که باعث می‌شود تا هر خسارتی روی ماشینشان مساوی با خالی شدن صدها میلیونی حسابشان باشد. زورگیری از آنها، شاهدان زیادی دارد. آنها از دور دیده‌اند یک موتوری سرش را داخل خودرویی میلیاردی کرده و پس از صحبتی کوتاه با راننده خودرو، یک تراول 100 یا 200 هزار تومانی کاسب شده و فلنگ را بسته است. خودروی بیشتر این شاهدان، پژو یا پراید است. آنها خیالشان راحت است که هیچ وقت در دام این زورگیرها نمی‌افتند. خودروی آنها بیشتر از چند قطعه خودروهای مدل بالا نمی‌ارزد... .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: