کد خبر: ۴۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - 12 June 2015
محمود واعظی در دیدار با میائو وی وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین با بیان اینکه خوشبختانه روابط تهران و پکن در همه ابعاد سیر صعودی دارد ، افزود: در همه ابعاد فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی در حال گسترش روابط هستیم.
وی چین را نخستین شریک تجاری ایران بیان کرد و گفت: رابطه با چین به عنوان یک دوست قدیمی ، یکی از الویت های سیاست خارجی ایران است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روابط ایران و چین را از جنبه های مختلف دارای اهمیت دانست و گفت: این اهمیت به تاریخ روابط دو کشور برمی گردد.

وی با اشاره به سیاست های دولت بر توسعه روابط و همکاری در عرصه های مختلف با چین ، گسترش همکاری های دوجانبه به ویژه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات با این کشور را خواستار شد.

واعظی با اشاره به سرمایه گذاری چین در کمربند جاده ابریشم و استقبال کشورمان از این موضوع ، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های اخیر دولت ایران در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تامین زیرساخت های ارتباطی برای همکاری دو کشور در این بخش ، حضور شرکت های معتبر خصوصی چینی در کنار سایر شرکت های ایرانی و خارجی و رقابت با  آنها را خواستار شد.

دکتر واعظی به اهمیت فناوری اطلاعات در دنیای کنونی و رشد سریع آن به عنوان پیشران در اقتصاد کشورها اشاره کرد و خواستار همکاری های گسترده و پایدار میان دو وزارتخانه در زمینه های آموزش ، تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری مشترک در بخش (ICT ) شد.

وی به پیشرفت های چین در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم شرکت های چینی در زمینه فناوری اطلاعات ایران قابل توجه است.

واعظی بر آموزش ، تبادل تجربیات ، انتقال تکنولوژی ، تحقیق و توسعه در زمینه مخابرات و ارتباطات میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اختصاص خط اعتباری بانکی در زمینه همکاری های مخابراتی و ارتباطی را خواستار شد که مورد استقبال همتای چینی قرار گرفت.

دکتر واعظی ضمن دعوت از همتای چینی خود برای سفر به تهران با وی بر سر امضای یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات توافق کردند و مقرر شد سند پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سفر آتی وزیر چینی به تهران ، به امضای طرفین برسد.

وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین نیز در این دیدار ، نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و پیشرفت های علمی و صنعتی کشورمان را ستود و آمادگی کامل دولت و شرکت های چینی را برای همکاری های نزدیک تحقیقاتی ، آموزشی و توسعه ای و همچنین تامین منابع مالی و سرمایه گذاری چین در کشورمان در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد تاکید قرار داد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: