کد خبر: ۴۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - 12 June 2015
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، از ورود سالیانه بیش از یک و نیم میلیون تن سوخت قاچاق در آب‌های کشور خبر داد.
پروین فرشچی  با اشاره به اینکه این سازمان هیچ وظیفه‌ای در مورد پاکسازی سوخت از آب‌ها ندارد، گفت: انجام پاکسازی آب‌ها از سوخت به عهده بنادرکشتی است.

سازمان محیط‌زیست هیچ وظیفه‌ای نسبت به پاکسازی آب‌ها از سوخت ندارد
وی با اشاره به اینکه ریختن سوخت‌های قاچاق به آب‌ها توسط اقدامات انسجام یافته باندهایی صورت می‌گیرد که در داخل کشور تشکیل شده، افزود: سازمان محیط‌زیست هیچ وظیفه‌ای نسبت به پاکسازی آب‌ها از سوخت ندارد، بلکه وظیفه ما پیشگیری و کنترل است.
فرشچی با اشاره به اینکه در اتفاق اخیرکه 550 تن سوخت توسط یک باند داخل دریا ریخته شد، گفت: نیروی انتظامی مسوولیت پیگیری و دستگیری و ممانعت از قاچاق را به عهده دارد و سازمان نه در بحث عملیات پاکسازی و نه درعملیات دستگیری قاچاقچیان وظیفه‌ای ندارد و سازمان محیط‌زیست تنها از لحاظ ایجاد فضا برای نظارت بر مقررات فعالیت می‌کند.

سالانه یک و نیم میلیون تن سوخت، وارد آب‌های کشور می‌شود
وی با بیان اینکه در سال، بیش از یک و نیم میلیون تن سوخت، وارد آب‌های کشور می‌شود،‌ گفت: گزارش‌های قاچاق سوخت از همه استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و... می‌رسد اما آنچه باعث نگرانی است قاچاق در حوزه مناطق حساس مثل مناطق جنگل‌های حرا است.

معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان محیط‌زیست، در ادامه با بیان اینکه وضعیت کشند سرخ در دریاها خوب نیست، گفت: اقدامی که برای بررسی کشند صورت گرفته این است که یک ستاد ملی با حضور شیلات کشور، مراکز تحقیقاتی کشور و سازمان محیط‌ زیست دریایی تشکیل شد که بر روی انجام مطالعات و پژوهش و یافتن راه‌های پیشگیری کنترل کشند تمرکز دارد.

فرشچی با بیان اینکه عکس‌های ماهواره‌ای در تشخیص و مطالعه نوع زیستی کشندها صورت گرفته است، گفت: هفته گذشته یک کارگاه آموزشی منطقه‌ای درباره چگونگی بررسی و پیش‌بینی روند ایجاد، رشد و حرکت کشندها و شرایط طبیعی و غیرطبیعی و انسان‌ساز آنها بر گزار شد.
وی با اشاره به تشکیل جلسه منطقه‌ای- بین‌المللی در شهریورماه سال جاری گفت: مرکز تحقیقات بندرعباس با دعوت از متخصصین داخلی منطقه خلیج فارس و سایر کشورها سعی دارد با جمع اطلاعات پژوهش‌های مختلف به یک راه جدید برای برون‌رفت از این مشکل دست یابد.

معاون محیط‌زیست دریایی کشور به دلایل ایجاد و رشد کشندها در آب‌ها اشاره کرد و گفت: غنی شدگی و افزایش مواد غذایی، افزایش ناگهانی سطحی آب دریا، ریخته شدن مستقیم فاضلاب‌ها به دریا دلایلی اصلی ایجاد کشندها است.

وی همچنین با اشاره به اینکه گزارش‌هایی در پاییزسال 93 در منطقه بندرعباس در مورد وجود لکه بزرگ کشند دیده شد، افزود: با توجه به ریخته شدن مستقیم فاضلاب‌ها به آب‌ها و فعالیت‌های کنترل شده کشورهای دیگر در خلیج فارس و دریای عمان، زمینه اصلی غنی‌شدگی مواد غذایی برای ایجاد کشندها فراهم می‌شود.

فرشچی با تاکید بر تاثیر بالای فاضلاب‌ها در ایجاد کشندها گفت: طبق قانون وزارت نیرو مکلف است در شهرهایی با جمعیت بیش از 30 هزار نفر سیستم فاضلاب راه بیاندازد و باید تا آخر برنامه پنجم به این امر اقدام می‌کرد.

فرشچی در پایان با تاکید و حساسیت و مکاتباتی که ابتکاربر راه‌اندازی سیستم فاضلاب انجام داده است، اشاره کرد و گفت: شاید به علت محسوس بودن و قابل مشاهده بودن رشد و حرکت کشند حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد، اما فاضلاب‌ها اثرات روی گونه‌های آبزی انسان دارند که که فقط به چشم نمی‌آیند. در حالیکه از دلایل اصلی ایجاد کشند ریخته شدن فاضلاب‌ها و آب‌های کشاورزی به دریاها است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: