علی اکبر غنجی در نشست مجمع عمومی این شرکت در بندر انزلی، اهم فعالیت های شرکت کشتیرانی دریای خزر در سال گذشته را ارتقاء و تثبیت موقعیت بین المللی و فرامنطقه ای شرکت در حوزه دریای خزر ، تجهیز و فعالسازی بندر سالیانکا در آستراخان روسیه ، تلاش برای دوسر بار نمودن کشتی ها جهت حداکثر استفاده بهینه از ظرفیت حمل شناورهای ملکی در راستای کاهش هزینه های عملیاتی کشتی ها عنوان کرد .
وی به بهره وری 25 برابری از ظرفیت حمل ناوگان کشتی های ملکی در سال گذشته و حمل بی سابقه بیش از دو میلیون و 130 هزار تن انواع کالا در بخش های واردات ، صادرات و ترانزیت بعنوان دیگر فعالیتهای شاخص این شرکت اشاره نمود .
غنجی در ادامه خرید دو فروند کشتی ، توسعه فعالیت بازاریابی و افزایش سهم تناژ حمل محموله های صادراتی و ترانزیتی ، فعالسازی و توسعه و تجهیز بندر خارجی ، ساخت سیلو در انزلی و انبار سرپوشیده در منطقه آزاد انزلی ، بارگیری مناسب کالا به صورت وزنی و حجمی ، بهره برداری بهینه از ظرفیت حمل ناوگان، دوسر بار نمودن کشتی ها، ورود به بازارهای جدید ، ارتقاء سیستم مالی را از جمله برنامه های بلند مدت شرکت کشتیرانی دریای خزر عنوان کرد .
وی حوزه فعالیت کشتیرانی دریای خزر را دریای خزر ، کانال ولگا ، دریای سیاه و تمامی مبادی حمل به مقاصد این حوزه از طریق حمل سراسری ، حمل ترانزیت و حمل مرکب بیان کرد .
غنجی اضافه کرد : شرکت در بنادر داخلی انزلی ، نوشهر ، امیرآباد ، فریدونکنار و آستارا و همچنین بنادر خارجی ، آستاراخان در روسیه ، ماخاچ کالا در داغستان روسیه ، اکتائو قزاقستانف باکو آذربایجان ، ترکمن باشی جمهوری ترکمنستان و بنادر حوزه دریای سیاه فعالیت دارد .
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به سرمایه 540 میلیارد ریالی این شرکت گفت : افزایش کل حمل از یک میلیون و 952 هزار و 425 تن کرایه در سال 92 به یک میلیون و 321 هزار و 670 تن کرایه در سال 1393 از دیگر فعالیتهای شاخص شرکت بشمار می رود .
وی خاطرنشان کرد : شرکت کشتیرانی دریای خزر در حال حاضر 31 درصد سهم از کل حمل واردات و صادرات از بنادر شمالی کشور را در اختیار دارد .
غنجی یکی دیگر از اقدامات شاخص شرکت کشتیرانی دریای خزر را برقراری ، استمرار و تداوم خطوط منظم حمل محموله های صادراتی از کلیه بنادر شمال ایران به تمامی بنادر خارجی حوزه دریای خزر عنوان و آن را گامی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی خواند .
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر حضور موثر در چرخه حمل و نقل در دریای خزر با توجه به مسائل ژئوپلتیک و ایجاد اشتغال پایدار را از جمله اهداف مهم این شرکت بیان کرد .
شرکت کشتیرانی دریای خزر از سال 1365 به ثبت رسید و از سال 1382 بر اساس مصوبه مجمع عمومی از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت .
77.4 درصد شهام این شرکت متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ، 10 درصد شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی ، 2.46 درصد شرکت کشتیرانی والفجر ، 0.14 درصد شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم و 10 درصد متعلق به سایر سهامداران است .
این شرکت علاوه بر دفاتر داخلی دو دفتر در آستاراخان و اکتائو دارد .
موضوع کار شرکت ، خرید اداره راهبری اجاره و فروش هر نوع کشتی و شناور برای هر منظور اعم از حمل و نقل بار و مسافر ، سوخت رسانی و نظایر آن و احداث ، اداره یا اجاره و استیجاره تاسیسات بندری ، سازه های دریای و تاسیسات مربوط به ساخت و تعمیر انواع کشتی ها و شناورها و انواع پایانه های باری و مسافری و غیره است .