کد خبر: ۴۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - 08 June 2015
ترانزیت نفتی در بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ترانشیپ بیش از ۲۹۰هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی و رشد ۲۶ درصدی این بخش از عملیات تجاری در بزرگترین بندر تجاری ایران خبر داد.
ابراهیم ایدنی در نشستی با تشریح عملکرد بزرگترین بندر تجاری ایران در دو ماه نخست سال ۹۴ اظهار کرد: در این مدت، در مجموع ۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۲۸۹ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.
وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر در سال جاری، پنج میلیون و ۷۱۸ هزار و ۴۸تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۳ میلیون و ۸۷۷هزار و ۲۴۱ تن به مواد نفتی اختصاص دارد.
ایدنی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را دو میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۱۰ تن عنوان کرد.

کاهش واردات غیر نفتی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کابوتاژ کالاهای غیرنفتی صورت گرفته در این مدت را ۴۵ هزار و ۳۹۲ تن با رشد ۹۲ درصدی اعلام کرد و گفت: در همین مدت، یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۳۶۲ تن از چنین کالاهایی وارد بندر شهید رجایی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش هشت درصدی را نشان می دهد.
ایدنی اضافه کرد: در ماه های فروردین و اردیبهشت سال جاری، ترانشیپ بیش از ۲۹۰ هزار و ۶۷۷ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید که رشد ۲۶ درصدی در این زمینه را شاهد بودیم.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اضافه کرد: در دو ماه اخیر، ترانزیت بالغ بر ۶۳۴ هزار تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر به انجام رسید.

رشد ۱۶۳درصدی ترانزیت کالاهای نفتی
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اعلام این مطلب که عملیات مربوط به کالاهای نفتی بزرگترین بندر تجاری کشور در بندر نفتی خلیج فارس واقع در منطقه شرقی بندر شهید رجایی صورت می گیرد،  بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ، ۱۳۲ هزار و ۲۷۵ تن انواع فرآورده های نفتی از طریق این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که افزایش ۱۶۳ درصدی را در این زمینه شاهد بودیم.

کاهش واردات نفتی در خلیج فارس
ایدنی از واردات ۲۱۹ هزار و ۷۳۵ تن انواع فرآورده های نفتی از طریق بندر خلیج فارس به داخل کشور در سال جاری خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۵ درصدی داشته است.
وی اضافه کرد: در این مدت،۸۸۳ هزار و ۱۳۹ تن مواد نفتی به خارج از کشور صادر شد که دو درصد افزایش یافته است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نیز در ادامه از پهلوگیری ۶۰۸ فروند انواع شناورهای بزرگ و کوچک در این بندر در دو ماه اول سال ۹۴ سخن به میان آورد و ادامه داد: از این میزان، ۴۶۹ فروند شناور بزرگ بالای یکهزار تن و ۱۳۹ فروند شناور نیز زیر یکهزار تن وزن داشته است.
ایدنی در پایان گفت: در این مدت، تخلیه و بارگیری ۲۵۳ هزار و ۵۹۶ TEU کانتینر در پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید که مقایسه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش ۴ درصدی است.
بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و با دو هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه حدود ۹۰ میلیون تن کالا برخوردار است.
برچسب ها: بندر شهید رجایی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: