کد خبر: ۴۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - 02 June 2015
جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت،گفت:وضعیت اقتصادی کشور با لغو تحریم ها به ابتدای سال 90 برمی گرددکه شرایط اقتصادی کشور در آن مقطع زمانی از نظرحجم تولیدات و صادرات پر رونق و مطلوب نبوده است.
جمشید پژویان، درخصوص تاثیر لغو تحریم ها برمتغیرهای کلان اقتصادی، گفت: نباید انتظار داشته باشیم که لغو تحریم ها تاثیر بسزایی بر وضعیت اقتصادی کشور بگذارد، زیرا عمده تحریم ها از سوی کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا درسال 90 به کشور تحمیل شده است.

رئیس سابق شورای رقابت، تصریح کرد: چنانچه توافقات هسته ای به نتیجه برسد،با لغو تحریم ها وضعیت اقتصادی کشور به ابتدای سال 90 برمی گردد که شرایط اقتصادی کشور در آن مقطع زمانی از نظرحجم تولیدات و صادرات، اقتصاد پر رونق و مطلوبی نبوده است، بنابراین با لغو تحریم ها رشد اقتصادی قابل توجهی ایجاد نخواهد شد.

پژویان، با انتقاد از اینکه مشکلات ساختاری و جدی در مسیر رشد اقتصادی کشور وجود دارد، افزود: به طورحتم اتخاذ سیاست هایی برای حل مشکلات اساسی در مسیر رشد اقتصادی ضرورت دارد، زیرا رفع تحریم ها به تنهایی نمی تواند باعث بهبود و رشد اقتصادی کشور شود.

وی، در پاسخ به این سوال که آیا با واردات تکنولوژی های پیشرفته در راستای لغو تحریم ها، صنایع کشور نوسازی، ظرفیت خالی واحدهای تولیدی تکمیل و نرخ اشتغال افزایش پیدا می کند؟ گفت: در این چند سال اخیر تحریم ها برروی درآمدهای ارزی کشور اثرات عمده و مهمی گذاشته است به طوری که اگر در دوره ای می توانستیم تکنولوژی برتر را برای نوسازی صنایع وارد کشور کنیم از طریق منابع ارزی کافی میسر بوده است.

منابع ارزی کشور برای واردات تکنولوژی های پیشرفته کافی نیست
رئیس سابق شورای رقابت، با بیان اینکه بعیداست که کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا محدودیت های واردات تکنولوژی های پیشرفته به ایران را لغو کنند، تصریح کرد: چنانچه با لغو تحریم ها واردات تکنولوژی های پیشرفته به ایران امکان پذیر شود، منابع ارزی برای واردات تکنولوژی های پیشرفته نیاز است که متاسفانه هم اکنون منابع ارزی کشور کافی نیست.

صنایع کشور تمایلی به استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ندارند
پژویان، با تاکید بر اینکه باید سیاست هایی درجهت تشویق برای نوسازی صنایع اتخاذ شود، افزود: در وهله اول صنایع کشور باید تمایل و گرایشی برای نوسازی و تغییر نوع تکنولوژی واحدهای تولیدی خود داشته باشند و سپس منابع ارزی برای واردات تکنولوژی های پیشرفته مورد بررسی قرار گیرد.

وی، ادامه داد: مادامی که صنایع کشور تمایلی به تغییر نوع تکنولوژی واحدهای تولیدی خود ندارند، نباید انتظار داشته باشیم که حتی با لغو تحریم ها و افزایش منابع درآمدی ارزی کشور، تکنولوژی های برتر جایگزین تکنولوژی های قدیمی صنایع شود.

رئیس سابق شورای رقابت، تصریح کرد: تازمانی که انرژی ارزان قیمت و رایگان در اختیار صنایع قرار می گیرد، تقاضا از سوی صنایع کشور برای تغییر نوع تکنولوژی و استفاده از تکنولوژی که صرفه جویی در مصرف انرژی می کند و کارآمدتر است، وجود نخواهد داشت.

درآمدهای ارزی کشور به محض لغو تحریم ها افزایش پیدا نمی کند
پژویان، در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش حجم صادرات نفت و بازگشت سرمایه های ارزی بلوکه شده در راستای لغو تحریم ها؛ درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا نمی کند؟ افزود: درحال حاضر علاوه بر کاهش چشمگیر قیمت جهانی هر بشکه نفت،حجم صادرات نفت کشور به دلیل از دست دادن مشتریان در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است، بنابراین درآمدهای نفتی کشور به محض لغو تحریم ها افزایش پیدا نخواهد کرد.

وی، ادامه داد: هم اکنون بازار نفت در اقتصاد دنیا، بازار پر رونقی محسوب نمی شود به همین دلیل نمی توان انتظار داشته باشیم که درآمدهای نفتی کشور به راحتی افزایش پیدا کند.

رئیس سابق شورای رقابت، با بیان اینکه تاثیر سرمایه های بلوکه شده بر اقتصاد کشور بستگی به نحوه بازگشت این ارزها به دو صورت تدریجی و یکباره دارد، گفت: به طور کلی این ارزهای بلوکه شده فقط برای یکبار به اقتصاد کشور تزریق می شوند به طوری که بازگشت سرمایه های بلوکه شده به کشور جریان نیست، به همین دلیل تدوین برنامه ای کارشناسانه برای چگونگی استفاده و خرج این ارزها در راستای رشد اقتصادی بسیار ضرورت دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: