کد خبر: ۴۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - 02 June 2015
رئیس اتحادیه تولید کنندگان محصولات کشاورزی اظهار کرد: افزایش قیمت سوخت صدمات جبران ناپذیری را به صادرات محصولات کشاورزی وارد کرده است.
سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه تولید کنندگان محصولات کشاورزی در گفت‌و گو با اقتصاد نیوز، درباره تاثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت محصولات کشاورزی اظهار کرد: ‌به طور کلی قیمت محصولات کشاورزی تابعی از عرضه و تقاضا است. وافزایش قیمت سوخت نمی‌تواند نقش مهمی را در بازار محصولات کشاورزی ایفا کند. ولی باید در نظر داشت که افزایش قیمت سوخت هزینه‌های تولید را بالا برده است.

او افزود:‌ افزایش قیمت سوخت باعث افزایش هزینه حمل و نقل شده که این موضوع به صادرات محصولات کشاورزی آسیب وارد می‌کند. ما دیدیم که قیمت گازوییل ناگهان دو برابر شد و در نتیجه هزینه صادرات افزایش یافته است. چنین وضعیتی ما را از حضور در بازارهای جهانی منع می‌کند چون ما در بازارهای جهانی رقبای بسیار داریم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اضافه کرد:‌ با افزایش قیمت سوخت در دوسه روز گذشته مشکلاتی برای صادرات ما بوجود آمده که از طریق مجاری دولت برطرف شد، ولی به طور کلی این مشکل حل نشده است.

نورانی همچنین افزود:‌ اعلام شده است که قیمت کرایه‌ها در حدود 30 درصد افزایش یافته است. چنین موضوعی ترمزی برای صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. چون میزان صادرات محصولات کشاورزی نیز تابعی از عرضه و تقاضا است. و ما باید بتوانیم جایگاه خود را در بازهای جهانی حفظ کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بیان کرد: نباید تصمیم‌گیری‌ها بصورت یکشبه انجام شود. ما معتقدیم اگر قرار است کالایی گران شود حتما باید از یک سال قبل در مورد آن تصمیم گیری شود و مثلا در مورد سوخت باید به صادر کنندگان از مدت‌ها قبل اطلاع داده می‌شد که برایش برنام ریزی کنند تا حرکت شوک آوری اتفاق نیفتد و بازاری که سال‌ها برای بدست آورزدنش زحمت کشیده‌ایم یکشبه تحویل رقبا ندهیم.

وی همچنین اضافه کرد:بحث صادرات فقط به فروش محصولات بستگی ندارد بلکه صادرات؛ ارز آوری و اشتغال را هم به دنبال دارد در نتیجه باید برنامه‌ریزی‌های صحیحی برای حفظ بازاهایی که برای صادرات محصولات غیر نفتی خود از جمله محصولات کشاورزی داریم، داشته باشیم.

او افزود: ما سال گذشته قریب به دو میلیارد و دویست میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی داشتیم و امیدوار بودیم که این رقم امسال به سه میلیارد برسد، ولی گران شدن قیمت سوخت لطمات جبران ناپذیری را به صادرات وارد کرد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: