کد خبر: ۲۲۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - 18 August 2025

رقابت خودروسازان چینی و هندی برای ورود به ثروتمندترین کشور آفریقا

رقابت خودروسازان چینی و هندی برای ورود به ثروتمندترین کشور آفریقا

بانکداری ایرانی - آفریقای جنوبی به تازگی شاهد موجی از اعلامیه‌ها از سوی خودروسازانی مانند «لیپ موتور»، «ال دی وی» و «تاتاموتورز» بوده که همگی نشان‌دهنده برنامه‌های آنها برای گسترش فعالیتشان در ثروتمندترین کشور آفریقا است.

به گزارش ایسنا، این موج فعالیت‌ها، نشان‌دهنده شتاب رو به رشد در بخش خودروسازی آفریقا است، زیرا تولیدکنندگان در بحبوحه تغییر پویایی تجارت جهانی، به دنبال تسخیر بازارهای جدید هستند.

این تحول در حالی رخ می‌دهد که روابط پرتنش آفریقای جنوبی با آمریکا، ادامه دارد. آفریقای جنوبی با تسریع تلاش‌ها برای تنوع‌بخشی به مشارکت‌هایش، به بازیگران آسیایی و بازارهای نوظهور روی آورده تا وابستگی‌اش را به واشنگتن، کاهش دهد. این اقدامات، نفوذ روزافزون این کشور در بخش خودروسازی آفریقا و نقش استراتژیک آن در پویایی تجارت کشورهای عضو بریکس را برجسته می‌کند.

«لیپ‌موتور»، «ال دی وی» (LDV) و «تاتاموتورز» (Tata Motors)، به دنبال گسترش فعالیتشان در آفریقا هستند.

«لیپ‌موتور» برای ورود به بازار آفریقای جنوبی در سپتامبر ۲۰۲۵ آماده می‌شود که برای این خودروساز تحت حمایت شرکت استلانتیس، نقطه عطفی مهم محسوب می‌شود. این شرکت، خودروی برقی «سی ۱۰» (C۱۰) را در نمایندگی‌های منتخب استلانتیس رونمایی خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که مدل‌های بیشتری نیز سال میلادی آینده عرضه خواهند شد.

استلانتیس، دومین خودروساز بزرگ اروپا، ۲۰ درصد از سهام «لیپ‌موتور» را در اختیار دارد و زیرساخت‌های فروش تثبیت‌شده‌ آن را برای حمایت از عرضه‌ی منطقه‌ای این برند فراهم خواهد کرد.

«سی ۱۰» پس از اولین حضور موفق «لیپ‌موتور» در کشور موریس در آفریقا، با گزارش رکوردشکن تحویل ۴۸ هزار و ۶ دستگاه خودرو در ژوئن، دومین ماه متوالی رکورد فروش خود را ثبت کرد.

«لیپ‌موتور» با تمرکز بر خودروهای برقی، تقاضای رو به رشد آفریقای جنوبی برای حمل ونقل پایدار را برآورده خواهد کرد.

«مایک ویتفیلد»، مدیر عامل استلانتیس در آفریقای جنوبی، اظهار کرد: آفریقای جنوبی، ترکیب مناسبی از زیرساخت‌ها، تقاضای مصرف‌کننده و اتصال منطقه‌ای را برای رشد پذیرش خودروهای برقی ارائه می‌دهد. در همین حال، «ال دی وی»، یکی از برندهای زیرمجموعه شرکت سایک موتور چین، برای رونمایی از خودرو جدید «ترون ۹» (Terron ۹) خود آماده می‌شود.

«ال دی وی»، از زمان اولین حضورش در آفریقای جنوبی در سال گذشته، عمدتا بر روی مدل سایز متوسط «تی ۶۰» (T۶۰) تمرکز داشته است. «بوان نل»، مدیرعامل «ال دی وی» آفریقای جنوبی، «ترون ۹» را به عنوان خودروی پرچمدار این برند برای بازار توصیف کرد. او گفت: ما برای عرضه «ترون ۹» در پایان ماه اوت آماده می‌شویم و با یک پیش‌نمایش اختصاصی شروع می‌کنیم. شرکت «تاتا موتورز» هند نیز بازگشتی استراتژیک به بازار خودروهای سواری آفریقای جنوبی دارد و شاسی بلندها، کراس‌اوورها و هاچ‌بک‌ها را هدف قرار داده است.

طبق گزارش کارمگ، «تاتا موتورز»، صادرات خودرو به بازار آفریقا را در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۷ متوقف کرده بود، اما اکنون با شرکت «موتوس هلدینگ ال‌تی‌دی» در آفریقای جنوبی، برای توزیع خودروهایش همکاری می‌کند. این شرکت قصد دارد در ۱۹ اوت ۲۰۲۵، یک رویداد رونمایی برگزار کند که در آن بر فروش و ایجاد ارزش محلی، از جمله اشتغال در بخش خدمات، توزیع قطعات و آموزش تکنسین‌ها، تاکید خواهد شد.

«یاش خاندلوال»، رئیس بخش تجارت بین‌الملل «تاتا موتورز» در حوزه خودروهای سواری، گفت: آفریقای جنوبی بازار مهمی در مسیر توسعه جهانی ماست.

تلاقی این رونمایی‌ها، نقش رو به رشد آفریقای جنوبی را به عنوان قطب خودروسازی و خودروهای برقی آفریقا که با مشارکت کشورهای بریکس با چین و هند، تقویت شده است، برجسته می‌کند.

شبکه‌های نمایندگی مستقر در این کشور، قابلیت‌های تولیدی و پایگاه مصرف‌کنندگان، آن را به سکوی پرتابی برای خودروهای انرژی نو و خودروهای بازار انبوه در سراسر قاره تبدیل کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که نفوذ آفریقای جنوبی در تجارت خودرو، فقط با افزایش تولیدکنندگان مستقر در کشورهای بریکس به عنوان دروازه‌ای به بازارهای کشورهای جنوب صحرای آفریقا، افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، با گسترش حضور شرکت‌های «لیپ‌موتور»، «ال دی وی» و «تاتاموتورز» آفریقای جنوبی، خود را به عنوان «سیلیکون‌ولی خودروهای آفریقایی» معرفی و زمینه را برای افزایش رقابت منطقه‌ای، انتقال فناوری و فرصت‌های شغلی فراهم می‌کند.

نظر شما