در آذر 1403 اعلام شده که 5804 شکایت از شرکت های بیمه در بیمه مرکزی ضبط شده که اغلب برای بیمه شخص ثالث بودهاست. این در حالی است که در سال های گذشته میزان شکایت در دوره 9ماهه دوبرابر کمتر از این رقم بود.
به گزارش بانکداری ایرانی، در سالهای اخیر میزان شکایت از شرکت های بیمه افزایش پیدا کرده است.
این شکایت ها دلایل مختلفی دارند که بیشترین دلیل آن در خصوص خسارت و ابهامات پیرامون خسارت پرداختی یا میزان خسارت است. اما در مجموع می توان گفت که عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت خسارت، ابهام در بیمهنامهها و شرایط قرارداد، ضعف در خدمات پس از فروش، پیجیدگی اداری و بوروکراسی شدید، اختلاف نظر در میزان خسارت پرداخت شده، عدم شفافیت بیمهنامهها و ضعف آگاهی بیمهگزاران ، مشکلات مالی شرکتهای بیمه و رشد تعداد پروندههای خسارت و ناکارایی شعب پرداخت خسارت علت های اصلی شکایت مشتریان از شرکت های بیمه به بیمه مرکزی هستند.
در سال 1397 این میزان شکایت در 9 ماهه حدود 2500 شکایت بوده و در سال های بعد رشد کمتری داشته است. اما از سال 1400 به این طرف شاهد جهش در شکایت از شرکت های بیمه هستیم. تورم و گرانی قطعات و میزات تعمیر خودروی خسارت دیده سبب شده تا حساسیت به میزان خسارت پرداختی بیشتر از قبل شود. به همین دلیل ابهامات در قراردادها سبب ناراحتی مشتریان شده و کار به شکایت می رسد.
اما نکته ای که باید به ان توجه کرد اینکه شرکت های بیمه به اعتراض بیمهگذاران توجه کمتری دارند به همین دلیل مساله در شرکت بیمه حل نشده و به شکایت از شرکت ختم شده است. این شکایت ها به دلیل اینکه ممکن است سبب افزایش بی اعتمادی بین شهروندان و بیمهگرها شود در بلند مدت و افزایش شکایت نگران کننده خواهد بود.
آمارهای بیمه مرکزی چه می گوید؟
براساس آمار منتشر شده در سامانه جامع شکایات معاونت نظارتی بیمه مرکزی ، بیشترین شکایت از بین شرکتهای بیمه مربوط به بیمه ایران با ۴۱۴ شکایت در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۷ است که با توجه به سهم حدود ۳۰ درصدی این شرکت از بازار کمتر از میانگین است.
این تعداد شکایت ۱۸.۰۱ درصد از کل شکایات را به خود اختصاص داده است و متوسط پاسخگویی بیمه ایران به آن ۲۳ روز اعلام شده است. از این تعداد شکایت، ۱۵۵ شکایت وارد و ۲۵۱ شکایت ناوارد اعلام شده است. همچنین به ۸ شکایت دیگر نیز رسیدگی نشده است.
بعد از بیمه ایران، بیشترین شکایت از شرکتهای بیمه مربوط به بیمه دانا با ۱۸۲ شکایت (۹.۱۴ درصد) است. بیمه ملت سومین شرکتی است که در هفت ماهه نخست سال، بیشترین شکایت از آن شده است. براساس آمار اعلام شده در سامانه جامع شکایات، بیمهگذاران تا پایان مهرماه ۱۷۰ شکایت از این شرکت (۷.۳۹ درصد) داشته اند.
اما از سوی دیگر کمترین شکایت مربوط به بیمه مرکزی با یک شکایت بوده است که آن شکایت نیز وارد نبوده است. بیمه مرکزی به تنها شکایت علیه خود نیز ظرف یک روز پاسخ داده است. در هفت ماهه نخست سال بیمه گذاران تنها ۸ شکایت از بیمه حکمت صبا داشته اند که از این تعداد یک شکایت وارد و ۲ شکایت ناوارد بوده و هنوز به ۵ شکایت دیگر نیز رسیدگی نشده است. با این حال میانگین پاسخگویی بیمه حکمت صبا به شکایات ۴۷ روز اعلام شده است.
همچنین بیمه تجارت نو در مدت مشابه تنها شاهد ۱۱ شکایت بوده که از این تعداد ۲ شکایت وارد و ۳ شکایت دیگر ناوارد بوده است.
البته این آمار نشان می دهد که در هفت ماهه نخست سال جاری متوسط پاسخگویی به شکایت بیمه گذاران از سوی بیمه رازی ۶۲ روز، بیمه آرمان ۶۰ روز و بیمه میهن ۵۹ روز بوده است که قابل تامل است. از این نظر و به طور میانگین بیمه ایران معین ظرف ۳ روز، بیمه تجارت نو ظرف ۴ روز و بیمه آسماری ظرف ۵ روز به شکایات پاسخ داده اند. این در حالی است که متوسط پاسخگویی صنعت بیمه برای پاسخگویی به هر شکایت ۲۳ روز بوده است.