کد خبر: ۲۲۰۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 16 October 2024

بانکداری ایرانی- نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مسائل سیاسی بر صدور روادید برای کامیون‌ها تاثیر مستقیم دارد، گفت: با توجه به مدیریت جدید شکل گرفته، عمل به تعهدات و پرداخت‌های انجام شده از سوی ایران، COB قول داده که جلوی لغو عضویت ایران را بگیرد و در آینده نزدیک تعلیق را هم حذف می‌کنند.

فاطمه قنبرپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از جمله مقررات COB (شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل که مرکز بیمه شخص ثالث برای کامیون‌های حمل و نقل بین‌المللی) این است که یک شرکت خصوصی و غیرسیاسی مسئولیت پرداخت بیمه را داشته باشد، گفت: این نهاد در شرایط تحریم با اغماض با ایران رفتار کرد و این مسئولیت به عهده بیمه مرکزی و بیمه ایران بود. اما به دلیل عدم پاسخگویی به نامه‌های COB، عدم پرداخت خسارت‌ها و کوتاهی در مذاکرات، ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ از بیمه سبز تعلیق شد.

وی افزود: با جلساتی که برگزار کردیم، بیمه اتکایی برای این موضوع متشکل از چند بیمه تشکیل شد، اما چون سایه بیمه مرکزی هنوز روی آن بود نمی‌توانست از موضوع دولتی بودن خارج شوند و تقریبا غیر فعال بود. در نهایت از چند هفته قبل با تغییر مدیریت آن، ساز و کار جدید تشکیل و به بیمه سبز اعلام شد. در نهایت مقرر شده بحث تمدید تعلیق ایران از بیمه سبز مطرح نشود و در جلسات بعدی مجددا این موضوع مطرح شود.

به گفته نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، با توجه به مدیریت جدید شکل گرفته، عمل به تعهدات و پرداخت‌های انجام شده از سوی ایران، COB قول داده که جلوی لغو عضویت ایران را بگیرد و در آینده نزدیک تعلیق را هم حذف می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط سیاسی منطقه، دریافت روادید را برای کامیون‌های ایرانی در اروپا با مشکل مواجه کرده، تصریح کرد: البته برای مدتی دریافت روادید تسهیل شده بود و رومانی، لیتوانی اتریش، آلمان و غیره راحت‌تر به راننده‌های ایرانی روادید می‌دادند. اما بعد از حملات اخیر دوباره با مشکل صدور ویزا مواجه هستیم. در اصل مسائل سیاسی بر صدور روادید برای کامیون‌ها تاثیر مستقیم دارد.

گفتنی است شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به دلیل تبعات ناشی از تحریم درباره دریافت و پرداخت خسارات کامیون‌های تحت پوشش بیمه سبز جهانی از طریق شبکه‌های بانکی و همچنین مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا و مشکلات ارتباطی با بیمه مرکزی ایران، امکان استفاده از بیمه سبز برای بیمه مرکزی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ را تعلیق کرده است.

اگر ایران نتواند از تعلیق شورای بیمه سبز خارج شود، مجبور است بیمه را از دیگر کشورهای عضو خریداری کند که طبق برآوردهای انجام شده این اقدام اضافه حتی تا چهار برابر، هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش خواهد داد.

باران ایرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: