کد خبر: ۲۲۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۴ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 14 October 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
یکی از منابع اصلی بانکها سپرده نهادهای بورسی است. صندوق های با درآمد ثابت باید بخشی از نقدینگی خود را نزد بانکها سپرده کنند و بر اساس این مساله بانک ها سودهای جذابی به این صندوق ها پرداخت می کنند.

یکی از منابع اصلی بانکها سپرده نهادهای بورسی است. صندوق های با درآمد ثابت باید بخشی از نقدینگی خود را نزد بانکها سپرده کنند و بر اساس این مساله بانک ها سودهای جذابی به این صندوق ها پرداخت می کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی؛  حقیقت این است که سپرده‌‌‌های بانکی بخش مهمی از پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت را تشکیل می‌دهند.سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفندماه سال ۱۴۰۲ طی ابلاغیه‌‌‌ای نصاب سپرده بانکی صندوق‌های درآمد ثابت را از «حداکثر ۴۰‌درصد از ارزش دارایی‌‌‌ها» به «حداکثر ۵۰‌درصد از ارزش دارایی‌‌‌ها» افزایش داد.

صندوق‌های درآمد ثابت مجازند حداکثر یک‌‌‌سوم از حداکثر نصاب سپرده بانکی را نزد یک بانک یا موسسه مالی و اعتباری سپرده کنند که با توجه به آخرین ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار، این نسبت، 16.67‌درصد از کل دارایی‌‌‌های صندوق را در بر می‌گیرد. صندوق های درآمد ثابت عمده دارایی‌های خود را به گواهی سپرده بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند و مابقی را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل کمترین ریسک ممکن را دارند و گزینه‌ای امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شوند.


کدام بانک بیشترین سپرده صندوق‌ها را جذب کرد؟

بانک ها استقبال خوبی از این سپرده ها می کنند بر اساس گزارشی که سازمان بورس منتشر کرده است بیشترین منابع سپرده ای صندوق ها در بانک تجارت می باشد. پس از بانک تجارت، بانک پاسارگاد و ملت قرار دارند.

باید یکی از دلایل این تفاوت را در نرخ سودهای احتمالی برخی از بانکها دانست. برخی از بانک ها در ما‌های اخیر تلاش کردند که سود بیشتری را نسبت به دیگر بانکها به سپرده ها پرداخت کنند. به همین دلیل ممکن است که علت بالاتر رفتن جذب سپرده برخی از بانکها همین بالا بودن نرخ سود سپرده باشد هرچند این مساله به روشنی مشخص نیست.

صندوق‌های درآمد ثابت نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که حداقل 85 درصد از دارایی‌های تحت مدیریت خود را در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه دولتی، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این اوراق و سپرده‌ها، ریسک بسیار پایینی دارند و به همین دلیل، صندوق‌های درآمد ثابت نیز سرمایه‌گذاری‌های نسبتاً امنی محسوب می‌شوند. صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل امنیت بالا و سود ثابت علاقه‌مندان بسیاری دارد.

چرا صندوق‌های با درآمد ثابت جذاب تر از سپرده بانک ها برای مردم است؟

این سوال مطرح است که چرا مردم بجای اینکه خود مستقیما به بانک ها مراجعه کرده و در صندوق های بادرآمد ثابت سپرده می گذارند و صندوق آن پول ها رو به بانک ها می دهد تا سود دریافت کند؟ پاسخ این پرسش این است که صندوق های با درآمد ثابت، جز سپرده نزد بانک ، اوراق بهادار دیگری را می خرند که جذابی بالای دارد.

به طور خلاصه فرق صندوق با بانک بدین شکل است که صندوق درآمد ثابت نسبت به بانک مزایای بیشتری دارد. این صندوق‌ها معمولاً بازدهی بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی دارند و با سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی و سایر ابزارهای مالی، سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. نقدشوندگی بالای این صندوق‌ها نیز به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا به راحتی سرمایه خود را برداشت کنند، در حالی که سپرده‌های بانکی بلندمدت معمولاً با محدودیت‌های زیادی هنگام برداشت مواجه هستند.

در سال‌های اخیر، سود سپرده‌های بانکی به‌ صورت سالیانه 20/5 الی 22/5 درصد است. در برخی موارد دیده شده‌است که بانک‌ها با اعمال غیرقانونی، اقدام به پرداخت سود سالانه بشتر از نرخ مصوب می‌کنند. صندوق‌های درآمد ثابت اما نرخ سود بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی دارند. سود پرداختی سالیانه صندوق‌های درآمد ثابت 26 الی 36 درصد است. دلیل بیشتر بود‌ن این نرخ هم در این است که صندوق‌های درآمد ثابت بخشی از دارایی‌های خود را در اوراقی همچون سهام و حق تقدم آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: