کد خبر: ۲۲۰۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - 13 October 2024
فرشاد محمدپور اعلام کرد؛
معاون بانک مرکزی با اعلام آخرین وضعیت کفایت سرمایه 29 بانک از ناترازی 700 هزار میلیارد تومانی، دلایل و دو رویکرد خبر داد.

معاون بانک مرکزی با اعلام آخرین وضعیت کفایت سرمایه 29 بانک از ناترازی 700 هزار میلیارد تومانی، دلایل و دو رویکرد خبر داد.


به گزارش بانکداری ایرانی؛  فرشاد محمدپور با اشاره به تامین مالی 90 درصدی اقتصاد توسط بانک ها، اعلام کرد: ناترازی بانک ها در نقدینگی مربوط به ایفای تعهدات وجوه نقدی است و با انجام برخی اقدامات قابل حل است. بیش از 70 درصد بانک ها ناتراز نیستند و با برنامه بانک مرکزی و اقدامات اصلاحی در وضعیت تراز دسته بندی می شوند.

کفایت سرمایه مهمترین شاخص در ارزیابی ناترازی بانک ها است. 10 بانک دارای شاخص کفایت سرمایه 8 درصد و بیشتر و 11 بانک دارای شاخص کفایت سرمایه مثبت و کمتر از 8 درصد هستند. 8 بانک نیز دارای شاخص کفایت سرمایه منفی هستند و باید برای بهبود آن اقدام کنند.

 زمینه های ناترازی بانک ها دلایل عمده ای دارد که از جمله آنها می توان به رابطه مالی دولت با بانک ها، شکل گیری بانک های خصوصی در بستر نامناسب، رابطه مالی بانک مرکزی با بانک‌ها و نهایتاً شرایط داخلی بانک‌ها اشاره کرد.

ایجاد عوامل ناترازی بانک‌ها سه زیرشاخه اصلی دارد که نخستین و مهمترین عامل آن دیدن بانک ها به عنوان آخرین مرحلۀ حل مسائل است. بخش عمده ای از ناترازی‌ بانک ها، ناترازی سایر بخش‌های اقتصادی است که بانک ها پاسخگوی آن هستند.

ناترازی بانک ها کمتر از 700 هزار میلیارد تومان است

ناترازی بانک ها کمتر از 700 هزار میلیارد تومان است. طبق صورت‌های مالی بانک‌ها، بخش عمده‌ای از ناترازی ها از سایر بخش‌های اقتصادی از طریق دولت به بانک‌ها تحمیل شده است. در ماده 8 برنامه هفتم توسعه، دو بحث مهم در خصوص بانک ها وجود دارد. بحث اصلی انطباق با استانداردها از منظر کفایت سرمایه و اضافه برداشت‌ها در طول برنامه هفتم است. اضافه برداشت ها در طول برنامه باید هر سال 20 درصد کم و در نهایت صفر شود.

حدود 16 تا 17 بانک باید برنامه اصلاح ناترازی ارائه دهند که 6 تا 7 بانک برنامه ها را ارائه دادند. مابقی بانک ها اگر در مهلت قانونی این برنامه را ارائه ندهند بانک مرکزی موظف است راساً مجمع بانک را برگزار کند و افزایش سرمایه با روش‌های مختلف صورت گیرد. از ابلاغ قانون برنامه هفتم در 13 تیر این فرآیند 6 ماه زمان نیاز دارد. پس برای ابلاغ برنامه های ارائه شده بانک ها دو ماه فرصت باقی مانده است.

یکی از مقدمات رفع ناترازی بانک ها افزایش سرمایه بانک های دولتی است. بانک‌ها حتماً باید تامین منابع لازم برای افزایش سرمایه را از روش های مختلف و با ابزارهای مختلف فراهم کنند. چرا که بخش مهمی از تامین مالی اقتصاد را بانک ها به دوش می‌کشند.

رویکرد اول بانک مرکزی، احیا و ساماندهی بانک های ناتراز است. برای این کار در سال های اخیر، برنامه اصلاح و ساماندهی به بانک های ناتراز ارائه شد و برخی بانک‌ها با عمل کردن به این برنامه از منظر نقدینگی و دارایی- بدهی به بهبود شاخص های احتیاطی نزدیک شدند.

راهبرد دوم انحلال و توقف بانک است که سال گذشته سه موسسه منحل شدند. گزینه بعدی در خصوص بانک هایی که با همه این اقدامات به سمت اصلاح حرکت نکنند حتما مانند اقداماتی که سال گذشته در خصوص انحلال سه موسسه انجام شد، خواهد بود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: