کد خبر: ۲۲۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - 25 September 2024
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به خبرنگار بانکداری ایرانی؛
در بانک قرض الحسنه مهر ایران هیچ پولی بلوکه نمی‌شود و در واقع این نیمی از اقساط است که در حساب مشتری ذخیره می‌شود و در پایان دوره بازپرداخت مشتری می‌توان آن را برداشت کند، مسدودی حساب به شکلی که در بانک‌های تجاری قبلاً انجام می‌شد در این طرح های این بانک وجود ندارد.

در بانک قرض الحسنه مهر ایران هیچ پولی بلوکه نمی شود/ توقف تسهیلات مهر افزا به زیان مردم است/  سالانه 1/5 همت منابع صرف زیر ساخت های بانک می شود

 بانکداری ایرانی- سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص ابهام سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر بلوکه شدن سپرده مشتریان برای دریافت تسهیلات گفت: این ابهام در خصوص کارمزد دریافت وام نیست و در واقع کارمزد همان چهار درصد دریافت می‌شود و در این بانک هیچگاه صحبت از مسدودی حساب نبوده است بلکه به نوعی مشارکت می‌باشد . 

وی افزود: به طور مثال یک فرد برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام ۵۰ میلیون تومان نزد بانک قرار می‌دهد و در واقع ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت می‌کند که ۵۰ میلیون تومان سپرده خود و ۵۰ میلیون تومان وام بانک می‌باشد. اما در زمان پرداخت اقساط به گونه‌ای است که اقساط ۱۰۰ میلیون تومان وام را پرداخت می‌کند که نیمی از آن در حساب  مشتری ذخیره می‌شود و پس از پایان دوره بازپرداخت می‌تواند آن را دریافت کند.

شمسی نژاد تصریح کرد: در ابتدا هیچ پولی بلوکه نمی‌شود و در واقع این نیمی از اقساط است که در حساب مشتری ذخیره می‌شود و در پایان دوره بازپرداخت مشتری می‌توان آن را برداشت کند، مسدودی حساب به شکلی که در بانک‌های تجاری قبلاً انجام می‌شد در این طرح وجود ندارد. در گذشته برخی از بانک های تجاری درصدی از تسهیلات را نزد خود نگه می‌داشتند و بلوکه می کردند تا به میزان سودی که مورد نظر بود را از مشتری دریافت کنند. اما در بانک قرض الحسنه مهر ایران بخشی از کارمزد مربوط به امتیازی است که مشتری باید با سپرده گذاری در طول دوره کسب می‌کرد اما در این طرح این مدت به یک ماه کاهش یافته است . علاوه بر آن در برخی تفاهم نامه ها سهم کارمزد سپرده مشتریان صفر در گرفته می شود.

وی تاکید کرد: توقف این طرح به ضرر مشتریان و مردم بود زیرا این تسهیلات در پوتفوی بانک بسیار عدد ناچیزی است، اما حدود ۳۰۰ هزار نفر از این طرح استفاده کردند و تنها صد نفر دچار ابهام شدند . در واقع این ابهام باعث شد که سازمان بازرسی کل کشور این طرح را متوقف کند و به زیان مردم تمام شد، سال گذشته ایراداتی به این طرح وارد شده بود که برطرف شد و با تایید بانک مرکزی و شورای فقهی آن، این نوع تسهیلات پرداخت شد. اما متاسفانه در حال حاضر متوقف شده و مردم نمی‌توانند از این امکان استفاده کنند و ضروری است افکار سنجی در خصوص میزان  رضایتمندی مشتریان در مورد پرداخت این نوع تسهیلات صورت بگیرد و اگر اشکالات و ایراداتی که وجود دارد برطرف شود تا مشتریان و مردم بتوانند نیازهای خود را از این طریق برطرف کنند، در سال گذشته ۶۶ هزار نفر از مدل سه جانبه این طرح استفاده کردند و نیازهای خود را برطرف می‌کنند.

 شمسی‌نژاد در مورد گسترش کیوبانک و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این پلتفرم گفت: با توجه به بزرگ شدن بانک و افزایش مشتریان نیاز به سرمایه گذاری برای برطرف کردن ضعف‌هایی که در این پلتفرم وجود دارد  ارایه خدمات مطلوب وجود دارد به همین خاطر بانک ساختمانی در ۸ طبقه به فناوری اطلاعات اختصاص داده است و در حال تجهیز این مرکز هستیم که پیش بینی می‌شود حدود یک تا دو همت منابع برای تجهیز کامل این مرکز لازم است.

وی با اشاره به انتظار برخی از بانک قرض‌الحسنه مبنی بر پرداخت تسهیلات بدون کارمزد گفت: این بانک در سال ، نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برای بخش‌های زیرساختی نیاز دارد تا بتواند خدمات خود را به مردم ارائه دهد و این هزینه‌ها از بخش کارمزدها باید تامین شود، برای مثال در هر سال هزینه پیامک از سوی اپراتورها صد درصد افزایش می‌یابد اما مشتریان این افزایش قیمت را از چشم بانک می‌بینند . بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال گذشته۳۵۰ میلیارد تومان هزینه پیامک پرداخت کرده است در صورتی که عددی بین۱۵۰تا ۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ را از مشتریان دریافت کرده است ، این در حالی که بانک مرکزی هم بخشنامه داده است و خواسته که هزینه پیامک از مردم گرفته شود و این نشان می‌دهد که بانک‌ها هزینه‌های بسیار زیادی دارند در بخش‌های زیرساختی امنیت و خدماتی که ارائه می‌دهند و این هزینه‌ها باید به نوعی از همین کارمزدی که از مشتریان گرفته می‌شود تامین شود.

وی گفت: در بخش تسهیلات مهرافزون خودروهای وکالتی بانک می‌توانستیم تعهدات خود را به مشتریان انجام بدهد اما با ورود سازمان بازرسی کل کشور این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت .

 مدیرعامل مهر ایران در پایان گفت: در بخش تسهیلات بیمه‌های عمر در سال گذشته پنج همت پرداخت شده است، که مبلغ وام ۲۰۰ میلیون تومان بود در واقع ۲۵۰۰۰ فقره وام پرداخت شده است و در سال جاری هدف گذاری پرداخت ۱۰ همت است که ۵۰ هزار فقره وام پرداخت خواهد شد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: