رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) فرایند انبارداری را فرایندی هزینهبر برای شرکتها دانست و گفت: بیشترین دلیل ورشکستگی شرکتها ناشی از نبود بازار و فروش است، نه به دلیل نبود تکنولوژیکی و عدم توان علمی.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسنزاده در همایش معرفی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بینالمللی جیتکس دبی که صبح امروز در خانه نوآوری ایران در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، افزود: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بازوی علمی حوزه فناوری اطلاعات است و حضور ما در کنار سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه بینالمللی جیتکس به واسطه برگزاری و مدیریت کنفرانس شهر هوشمند این نمایشگاه بینالمللی است.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ دبی نیز این کنفرانس برگزار میشود، ادامه داد: هماهنگی برای حضور مهمانان برای این نشست در حال انجام است.
حسنزاده اظهار کرد: آنچه که برآورد میشود، این است که شرکتها بهویژه شرکتهای دانشبنیان در کشور بیشتر روی تولید و ساخت محصول متمرکز شدند و کمتر درباره فروش و سود خود صحبت میکنند؛ از این رو است که ویترین این شرکتها شامل محصولات متنوعی است و هر چه بیشتر باشد. به آن افتخار میکنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران یادآور شد: در سیاستهای کلان کشور نیز سالیان سال است که روی تولید تمرکز شده، ولی بهتر بود که روی فروش تمرکز شود؛ چرا که اگر محصولی، مشتری و فروش داشته باشد، میتوان برای تولید بیشتر آن برنامهریزی کرد.
وی اضافه کرد: استراتژی شرکتها بر تولید استوار شده، در حالی که زنجیره تامین از تهیه مواد اولیه، تحقیق و توسعه، نوآوری شروع و تا ساخت نمونه اولیه و صنعتی و ورود به بازار ادامه مییابد.
حسنزاده انبارداری را فرایندی هزینهبر برای شرکتها و موجب ورشکستگی آنها دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین دلیل ورشکستگی شرکتها ناشی از نبود بازار و فروش است، نه به دلیل نبود تکنولوژیکی و عدم توان علمی.
رئیس پژوهشگاه ایرانداک با تاکید بر اینکه فروش به اندازه تولید ساده نیست و بسیار پیچیده است، ادامه داد: در فرایند فروش مفاهیمی چون خدمات پس از فروش، رقابت با رقبا، بازنمایی محصولات برای خریداران و مذاکره معنا مییابد.
وی جیتکس را فرصتی برای نمایش محصولات دانست و گفت: نقص تاریخی ما در فروش محصولات و بازاریابی، مذاکره است. متاسفانه شرکتها برای فروش تنها بازار داخلی را هدفگذاری میکنند، ولی ماشینهای چینی که اکنون در ایران مشاهده میکنیم در خیابانهای پکن دیده نمیشوند. محصولاتی که در کشورهای مختلف مصرف میشود، لزوما وارد بازار شرکت تولیدکننده نمیشود.
حسنزاده با طرح این سؤال که چرا حضور ایران در نمایشگاه های کشورهای همسایه کمرنگ است، یادآور شد: اگر بخواهیم بازار را توسعه دهیم، باید روی سرمایهگذاران خارجی حساب باز کنیم و برای حمایت از شرکتها لازم است تا ۸۰ درصد حمایتهای ما روی فروش محصولات متمرکز شود.
وی، جیتکس را فرصتی برای توجه بیشتر روی فروش و نمایش محصولات توصیف کرد و گفت: شرکتها با حضور در نمایشگاهها با شیوههای مذاکره آشنا میشوند، ضمن آنکه به توانمندشدن آنها نیز کمک میکند.