کد خبر: ۲۱۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 09 September 2024
وزیر اقتصاد ضمن چند توضیه به مدیران بانک های خصوصی، گفت: تداوم ناترازی بانک‌ها موجب بروز مشکل در بورس شده و بدون حل آن تامین مالی از بازار سرمایه نیز به درستی انجام نخواهد شد.

وزیر اقتصاد ضمن چند توضیه به مدیران بانک های خصوصی، گفت: تداوم ناترازی بانک‌ها موجب بروز مشکل در بورس شده و بدون حل آن تامین مالی از بازار سرمایه نیز به درستی انجام نخواهد شد.

 عبدالناصر همتی در اولین جلسه با اعضای کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، اعلام کرد: ناترازی بانک‌ها یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی بوده و برخی بانک‌های خصوصی از ابتدا نادرست شکل گرفتند و برخی هم بعداً ناتراز شدند. برخی دیگر متوسط و خوب اما هیچ کدام عالی نیستند. بنابراین باید شرایط را به سمتی برد تا اوضاع همه بانک ها بهتر شود.

مشکلاتی مانند کمبود درآمد صادرات نفت، الزام به تامین برخی کالاها با نرخ ارز ترجیحی و مالیات پیش بینی شده در بودجه، زنجیر وار به هم متصل بوده و باید به نحوی مدیریت شود تا هم بانک‌ها و هم تولیدکنندگان متضرر نشوند.

لوتوس
تداوم ناترازی بانک‌ها و ناشی از فشار بر نرخ سود، موجب ایجاد مشکل برای بورس شده و بدون حل این مشکل بورس، تامین مالی از بازار سرمایه نیز به درستی انجام نخواهد شد.

مسائل و مشکلات مطرح شده مدیران عامل بانک های خصوصی، کاملا" آشنا بوده و دارای راه حل بلند و میان کوتاه مدت هستند و پیشنهاد می شود با طراحی اولویت بندی و ارایه پیشنهاداتی، سریع تر حل شوند.به عنوان مثال در تسهیلات تکلیفی بنا بر حساسیت ها ناچار به اولویت بندی است اما در پرداخت وام ازدواج باید با اغماض بیشتری عمل کرد و برای ضامن، سخت نگرفت. حتی می توان با بانک مرکزی توافق کرد سفته های وام گیرندگان ازدواج جزو ذخایر 100 درصد محاسبه نشود.

بنابراین به مدیران بانک ها تأکید می شود با برنامه ریزی برای حل دو سه مشکل قابل حل تا پایان سال جاری زمینه کاهش ناترازی بانک ها را فراهم کنند. مسئله توسعه عملکرد هم بماند برای بعد و با شرایط مهیا تر. جلسه بعدی هم با مدیران عامل همه بانک های دولتی و خصوصی خواهد بود.

وزارت اقتصاد به هیچ وجه برنامه ایی برای دخالت در عملکرد بانک مرکزی ندارد و این بانک باید استقلال داشته باشد ولی بدون کمک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نمی توان کار را به پیش برد. بهتر است ابتدا مسایل و مشکلات مشترک بانک های خصوصی و دولتی و سپس مسائل اختصاصی بانک های خصوصی و مؤسسات اعتباری حل شود. هیچ مشکل غیر قابل حلی هم وجود ندارد و فقط باید اراده حل باشد.

مصادیقی از موضوعات ترند شده در فضای مجازی و رسانه ای طی روز های اخیر رخ داده و مدیران بانک های خصوصی باید در مواجهه با انتقادات و حملات رسانه ای، انفعالی عمل نکنند. هیچ مدیر یا بنگاه دولتی و خصوصی هم مصون از خطا و اشتباه نیست. بنابراین وظیفه روابط عمومی دستگاه های دولتی و عمومی از جمله بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، صرفا دفاع از رئیس مجموعه و تخریب منتقدان نیست. کما اینکه روابط عمومی های بانک ها به جای دفاع از فرد باید از نظام بانکی دفاع کنند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: