کد خبر: ۲۱۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 31 August 2024
بانکداری ایرانی پزارش می دهد؛
یکی از مهمترین استراتژی های اصلی بانک صادرات مدیریت و کنترل مطالبات غیرجاری بانک است.

یکی از معیارهای مهم و شاخص ارزیابی بانک صادرات مطالبات غیر جاری بانک است.

به گزارش بانکداری ایرانی؛ در واقع می توان گفت که یکی از مهمترین استراتژی های اصلی بانک صادرات مدیریت و کنترل مطالبات غیرجاری بانک است. البته استراتژی های مهم بانک صادرات افزایش سهم بازار، بهبود منابع سپرده‌ای، افزایش سهم بازار منابع ارزان قیمت ، کاهش بهای تمام شده پول ، کاهش مطالبات غیر جاری و افزایش عملیات بانکداری الکترونیک است.

هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک با وجودافزایش نزدیک به 60 درصدی درآمد تسهیلات و 12 رصدی تسهیلات رشد چندانی در سه سال گذشته نداشته و حدود 7هزار میلیارد ریال به 8هزار میلیارد ریال رسیده که گویای کنترل بانک در این حوزه است.

شایان ذکر است که وجه التزام دریافتی از محل سایر مطالبات بانک صادرات رشد دو برابری داشته و از رقم هفت هزار میلیارد ریال به 14 هزار میلیارد ریال رسیده است. که نشان از مدیریت بانک بر مطالبات دارد.
این بانک در سال گذشته اعلام کرده بود که بیش از ٣١٨ هزار میلیارد ریال مطالبات غیر جاری خود را وصول کرد. این رقم در سال 1402 بیشتر شده و امسال هم همچنان این روند ادامه دارد.

بر همین اساس معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران در اواخر پارسال از کاهش 38 درصدی نسبت ( NPL) بانک خبر داده بود. شایان ذکر است که در حالی مطالبات غیرجاری بانک صادرات کاهش داشته که معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران امسال ، با اعلام پرداخت تسهیلات حدود 117.327 میلیارد ریالی (معادل ریالی کل تسهیلات اعطایی) این بانک به مشتریان در سه ماهه اول سال، از رشد 227 در این حوزه نسبت به دوره مشابه در سال قبل خبر داده و همه این مسائل گویای مدیریت بانک بر مطالبات خود است.

البته باید به بخش مطالبات از دولت هم اشاره کرد که به یکی از مشکلات بانک های ایرانی تبدیل شده و بانک ها را بصورت تکلیفی درگیر کرده است با این وجود بانک صادرات در این ویژه وضعیت مناسب تری نسبت به دیگر بانکها دارد.

بر همین اساس مدیریت ریسک در بانک صادرات به منظور بهبود اثر بخشی فعالیت های اعتباری، بهبود پورتفوی اعتباری و مدیریت موثر و پیشگیری از ایجاد و انباشت مطالبات غیرجاری انجام می شود اهداف مذکور بانک صادرات در راستای تحقق بخشیدن به الزامات و استانداردهای مراجع نظارتی برون سازمانی و بین المللی تعیین شده اند.

گفتنی است که مطالبات غیرجاری شامل مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول است. مطالبات سررسید گذشته یعنی مطالباتی است که از تاریخ سررسید اصل و سود تسهیلات و یا تاریخ قطع پرداخت اقساط بیش از دو ماه گذشته است، ولی تاخیر در بازپرداخت، هنوز از ۶ ماه تجاوز نکرده است. در این صورت فقط مبلغ سررسید شده تسهیلات به این طبقه منتقل می‌شود. مطالبات غیر جاری در سالهای قبل یکی از مشکلات بزرگ بانک های خصوصی و دولتی بوده که در در حال حاضر به دلیل حساسیت بانکها شرایط بهتری پیدا کرده است اما همچنان بهبودکاملی حاصل نشده است ولی بانک صادرات در این حوزه پیشتاز است.

از همه مهتر اینکه به دلیل وصول مطالبات و مدیریت این مطالبات بود که ناترازی بانک از بین رفته و در حال حاضر بانک صادرات یکی ازبانک های موفق خصوصی ایران است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: