کد خبر: ۲۱۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 11 August 2024
این ارز با نرخ فروش در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) عرضه می‌شود و از طریق شعب منتخب بانک‌ها در شهرها و روستاها، بدون دریافت کارمزد توزیع خواهد شد. گام اول برای دریافت این ارز ثبت نام در سامانه سماح است. ثبت نام در این سامانه از تاریخ ۱۷ تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.

با اعلام محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، برای هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار به عنوان ارز اربعین اختصاص یافته است. بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، زائران اربعین می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب 7 بانک ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳، ارز اربعین را برای سفر به کربلا دریافت کنند.

ارز اربعین ۱۴۰۳: ۲۰۰ هزار دینار با صرفه‌جویی ۲ میلیون تومانی برای زائران

این ارز با نرخ فروش در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) عرضه می‌شود و از طریق شعب منتخب بانک‌ها در شهرها و روستاها، بدون دریافت کارمزد توزیع خواهد شد. گام اول برای دریافت این ارز ثبت نام در سامانه سماح است. ثبت نام در این سامانه از تاریخ  ۱۷ تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.

ارز اربعین ۱۴۰۳: ۲۰۰ هزار دینار با صرفه‌جویی ۲ میلیون تومانی برای زائران

در سال‌های گذشته به‌دلیل پرداخت دلار، تقاضای غیرواقعی برای دریافت ارز به وجود می‌آمد. همین امر از دلایل هدر رفتن منابع ارزی کشور و همچنین نوسان قیمت دلار بود. عرضه دینار به عنوان ارز اربعین، نه تنها مانع خروج دلار از کشور می‌شود، بلکه زحمت زائران برای تبدیل دلار به دینار از طریق صرافی‌های عراق را کم می‌کند.

روش‌های خرید ارز اربعین 1403

خرید ارز اربعین به دو شیوه مراجعه حضوری به بانک‌ و خرید ارز اربعین با اپلیکیشن بله انجام می‌شود. در ادامه این دو روش را بیشتر توضیح داده‌ایم.

خرید ارز اربعین 1403 از طریق مراجعه حضوری به بانک

بانک مرکزی هر سال برای مدیریت بازار ارز، لیست شعب عرضه ارز اربعین را اعلام می‌کند. متقاضیان می‌توانند برای دریافت ارز اربعین به این بانک‌ها مراجعه کنند. امسال 7 بانک‌ ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه به عنوان بانک‌های منتخب برای دریافت ارز اربعین اعلام شده‌اند.

برخی صرافی‌های مجاز نیز امکان عرضه ارز اربعین را دارند. هر چند تعداد آن‌ها در قیاس با سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. به محض اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، صرافی‌های منتخب سال ۱۴۰۳ در این مطلب به‌‎روزرسانی خواهد شد.

خرید ارز اربعین 1403 از طریق سامانه‌های اینترنتی بانک‌ها

برای سهولت بیشتر، امکان خرید ارز اربعین از طریق سامانه‌های اینترنتی بانک‌های مشخص شده نیز وجود دارد. فروش ارز در این بسترها با احراز هویت کامل مشتری  امکان‌پذیر است. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای دریافت ارز اربعین، استفاده از اپلیکیشن بله است که در ادامه آن را توضیح داده‌ایم.

مراحل خرید ارز اربعین 1403 با اپلیکیشن بله

پیام‌رسان بانکی بله، شبکه اجتماعی‌مالی بانک ملی است. هر سال در ایام اربعین، امکان خرید ارز اربعین نیز در این اپلیکیشن فراهم می‌شود. با توجه به فاصله زمانی باقی مانده تا اربعین، این امکان در روزهای آینده به خدمات مالی بله اضافه خواهد شد. مراحل خرید ارز اربعین با اپلیکیشن بله،قدم به قدم بررسی شده است:

  • در گام اول اپلیکیشن بله را دانلود کنید.
  • سپس به بخش خدمات بروید و گزینه ارز اربعین را انتخاب کنید.
  • اطلاعات خود شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، کد پستی، شماره گذرنامه و تاریخ تولد خود را وارد کنید.
  • در این قسمت باید کد ثبت نام سماح را وارد کنید. (در صورتی که در سامانه سماح ثبت نام نکرده‌اید یا با مشکلی در ثبت نام سماح مواجه شدید، مقاله آموزش سامانه سماح به شما کمک خواهد کرد.)
  • تاریخ و شعبه بانکی مورد نظر برای دریافت ارز اربعین خود را انتخاب کنید.
  • ابتدا میزان ارز مورد نظر را انتخاب و  هزینه آن را پرداخت کنید.
  • پس از پرداخت، برای شما رسیدی صادر می‌شود که در آن شناسه فروش و تاریخ دریافت حضوری ارز اربعین قرار دارد. در تاریخ مقرر به شعبه مربوطه مراجعه کنید و ارز اربعین خود را دریافت کنید.

شرایط خرید ارز اربعین ۱۴۰۳

متقاضیان برای ثبت نام ارز اربعین 1403 باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • برای خرید ارز اربعین، ثبت نام در سامانه سماح الزامی است.
  • زائران باید بالاتر از 5 سال داشته باشند. افراد 5 تا 18 سال نیز می‌توانند با استفاده از شماره تلفن همراه اعضای خانواده خود اقدام به خرید ارز اربعین کنند.

نکته: دریافت این ارز تداخلی با سهمیه ارز مسافرتی ندارد و زائران پس از بازگشت، می‌توانند از سهمیه ۵۰۰ یورویی ارز مسافرتی نیز استفاده کنند.

مدارک مورد نیاز برای خرید ارز اربعین 1403

برای خرید ارز زیارتی اربعین، داشتن موارد زیر الزامی است:

  • کارت ملی و شناسنامه (در رابطه با زائران بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.)
  • کارت بانکی
  • شماره تلفن (سیم کارت باید به نام شما باشد.)

سرپرستان خانوار که به همراه خود قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند برای خرید ارز اربعین با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و اعضای خانواده به شعب بانکی مراجعه کنند. عدم حضور سایر اعضای خانواده مانعی ندارد. 

همچنین به این افراد توصیه می‌شود حتما نسبت به تهیه بیمه اربعین برای خود و اعضای خانواده اقدام کنند. خرید بیمه در هنگام ثبت نام در سامانه سماح برای همه الزامی است. اما این بیمه، پوشش‌های کافی برای زائران در زمان بروز حادثه را ندارد. برای همین بهتر است با تهیه بیمه اربعین، برای خود یک سفر امن و آرام رقم بزنید. بیمه کربلای ویژه، حامی زائران در هر قدم است.

قیمت ارز اربعین ۱۴۰۳ چگونه محاسبه می‌شود؟

هر سال با نزدیک شدن به ایام اربعین قیمت دینار به دلیل تقاضای بالا با افزایش قیمت همراه است. استفاده از ارز اربعین ۱۴۰۳ می‌تواند حدود ۲ میلیون، صرفه‌جویی برای زائران داشته باشد. برای آشنایی با نحوه ثبت نام ارز اربعین 1403 به مجله بیمه دات کام مراجعه کنید.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: