کد خبر: ۲۱۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 22 July 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
شرکت های بیمه آرمان، میهن، سینا، حافظ، تجارت نو و حکمت صبا و چند شرکت دیگر دارای زیان انباشته هستند که در این میان شرکت بیمه حمت صبا و بیمه تجارت نو مشمول قانون ورشکستگی شدند و باید 141 برای آنها اعمال شد.

برخی از شرکت های بیمه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند برخی از آن ها با زیان انباشته همراه هستند و حتی برخی دیگر با ورشکستگی همراه شدند البته شرکت های مشمول قانون ورشگستگی زیاد نیستنند ولی موضوع برای آن ها جدی است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  شرکت های بیمه آرمان، میهن، سینا، حافظ، تجارت نو و حکمت صبا و چند شرکت دیگر دارای زیان انباشته هستند که در این میان شرکت بیمه حمت صبا و بیمه تجارت نو مشمول قانون ورشکستگی شدند و باید 141 برای آنها اعمال شد.

گفتنی است که بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت بیان می‌کند که اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.

شرکت بیمه تجارت نو دارای شش هزار میلیارد ریال سرمایه است و در مقابل دارای 11هزار و 539 میلیارد ریال زیان انباشته است که طبق ماده 141 باید تشکیل مجمع داده و اعلام انحلال کند.

شرکت های بیمه در معرض ورشکستگی مشمول ماده 141 را بشناسید


بیمه حکمت صبا هم دارای 3113 میلیارد ریال سرمایه و در مقبال 5736 میلیارد ریال زیان انباشته است که نشان از مشمول ماده 141 شدن دارد.

بیمه تجارت نو در سال گذشته 6655 میلیارد ریال زیان خالص ساخت و حکمت صبا هم مبلغ 5748 میلیارد ریال زیان خالص محقق کرد.

شرکت های بیمه آرمان ، میهن، سینا و حافظ  هم دارای زیان انباشته هستند ولی مشمول ماده 141 شدند بیمه معلم و بیمه میهن در معرض خطر قرار دارند و باید مدیریت ریسک کنند در غیر این صورت، احتمالا در سال جاری مشمول ماده 141 می شوند.

علت ورشکستگی و مشمول ماده 141 شدن چیست؟

دلایل زیادی برای شرکت های ورشکسته وجود دارد که مهمترین آن سو مدیریت آن هاست. در حقیقت، یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند منجر به مشمولیت ماده ۱۴۱ شود، سوء مدیریت است. عدم اتخاذ تصمیمات درست و به موقع، می‌تواند به ضرر و زیان شرکت و در نهایت منجر به انباشت زیان و مشکلات مالی شود. البته باید به نبود نقدینگی هم اشاره کرد چرا که کمبود نقدینگی یکی دیگر از عوامل مهمی است که می‌تواند شرکت‌های بیمه را در معرض خطر مشمولیت ماده ۱۴۱ قرار دهد. زمانی که شرکت قادر به پرداخت تعهدات خود به بیمه‌گذاران، کارکنان و سایر ذینفعان نباشد، با بحران مالی مواجه خواهد شد. در کنار این موارد ریسک شرکت ها هم عامل مشمول ماده 141 شدن است. به این دلیل که فعالیت در حوزه‌های پرخطر و بدون انجام اقدامات لازم برای مدیریت ریسک، می‌تواند احتمال بروز خسارات سنگین و در نهایت منجر به زیان انباشته و مشمولیت ماده ۱۴۱ شود. البته باید نقش نهد ناظر را هم نادیده گرفت. نظارت کافی از سوی شرکت ها و همچنین بیمه مرکزی می تواند عملی برای این وضعیت شود. عدم نظارت کافی بر عملکرد شرکت‌های بیمه توسط نهادهای ذی‌ربط، می‌تواند زمینه سوء استفاده و بروز تخلفات را فراهم کند و در نهایت به مشکلات مالی و مشمولیت ماده ۱۴۱ منجر شود.

شرکت های بیمه مشمول ماده 141 باید اعلام شرایط ویژه کنند تا بتوانند ریسک خود را به حداقل برسانند در غیر این صورت نمی توانند از شرکت مشکلات راحت شوند.

 

*****************

 این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ شرکت های مذکور استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: