کد خبر: ۲۱۸۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 06 July 2024
اختصاصی بانکداری ایرانی ؛
بر اساس گزارش خرداد به پرداخت ملت، این شرکت مبلغ 20 هزار 952 میلیارد ریال از محل فروش شارژ، مبلغ 4هزار و 864 میلیارد ریال بابت قرادادهای بانک ملت و مبلغ 16 هزار میلیارد ریال بابت کارمزد شاپرک درآمد طی شش ماه منتهی به 31 خرداد 1403 ساخت.

به پرداخت ملت یکی از شرکت های مهم در حوزه پی‌اس‌پی است که در سالهای اخیر بیشترین سهم در این بازار داشته است. درآمد خالص این شرکت طی یک سال گذشته رشد درآمدی 61 درصد داشته است.

به گزارش بانکداری ایرانی، به پرداخت ملت در اسفند 1401 توانسته بود مبلغ 26 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کند که در اسفند 1402 این رقم را به 41هزار میلیارد ریال رساند. در این درآمد در پایان دوره به سودآوری قابل توجه شرکت منتهی می شود.

بر اساس این گزارش، به پرداخت ملت در خرداد 1403 که ششمین ماه سال مالی منتهی به آذر 1403 است اعلام کرده که 41 هزار میلیارد ریال درآمد ساخته است و عمده درآمد به پرداخت ملت از محل فروش شارژ بود و بعد از آن هم کارمزد شاپرک در ردیف دوم قرار داشت.

بر اساس گزارش خرداد به پرداخت ملت، این شرکت مبلغ 20 هزار 952 میلیارد ریال از محل فروش شارژ، مبلغ 4هزار و 864 میلیارد ریال بابت قرادادهای بانک ملت و مبلغ 16 هزار میلیارد ریال بابت کارمزد شاپرک درآمد طی شش ماه منتهی به 31 خرداد 1403 ساخت.

به پرداخت ملت در دوره سه ماهه منتهی به اسفند 1402 توانست با رشدی 27 درصد سود ناخالص یک هزار و 812 میلیارد ریالی کسب کند.

جمع دارایی های این شرکت در اسفند1402 به 35هزار میلیارد ریال رسید  که در مقابل آن تنها مبلغ 22 هزار میلیارد ریال بدهی داشت. که به معنی این است که نسبت بدهی به دارایی شرکت 64درصد است و کمترین ریسک بدهی را این شرکت دارد و سود انباشته شرکت در این دوره مبلغ سه هزار و 772 میلیارد ریال بوده است.

اما بخش مهمتر اینکه این شرکت در بازار پی‌اس‌پی ها وضعیت جالب توحهی دارد و قابل ذکر است. بر اساس گزارش شاپرک در اسفند 1402 سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک کارت
به‌‌پرداخت ملت، با 19/77 درصد از مبلغ تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک کارت، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

پرداخت الکترونیک سامان نیز با ۱۹/۲۳ درصد و اختلاف سهم ۰/۵۴ درصدی با «به‌پرداخت ملت»، رتبه دوم را در بیشترین مبلغ تراکنش‌های پرداخت الکترونیک کارتی به دست آورده است.

به‌پرداخت ملت، با پوشش 18/68 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. این شرکت بالاترین سهم را از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی در اسفندماه به دست آورده است.

 

بررسی عملکرد شرکت به پرداخت ملت

در اردیبهشت امسال هم اتفاقی مشابه با اعدادی متفاوت رخ داده است.


بر اساس گزارش اقتصادی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ شاپرک نشان می‌دهد که به پرداخت ملت در هر دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب با پوشش ۳۸.۳۸ و ۴۴.۷۷ درصد از تعداد تراکنش‌های بازار، بالاترین سهم تعدادی در این شاخص را به خود اختصاص داده است. سهم پشتیبانی به‌پرداخت ملت از تعداد تراکنش‌های انجام‌شده ابزار پذیرش اینترنتی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به نخستین ماه سال، ۰.۹۷ درصد افزایش یافته است.

این شرکت همچنین در اردیبهشت ماه با میزبانی ۱۸.۴۶ درصدی از مبالغ تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم مبلغی این بازار را در میان شرکت‌های PSP در اختیار دارد. در همین حال، سهم به‌پرداخت ملت از پوشش مبالغ ابزار پذیرش موبایلی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ۴۷.۸۳ درصد است که بالاترین سهم بازار در میان شرکت‌های PSP در این بخش است.

علاوه بر این، در اردیبهشت‌ماه، شرکت به‌پرداخت ملت با کسب سهم ۲۵.۲۲ درصدی از تعداد تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ، به بالاترین حجم از این‌گونه تراکنش‌ها خدمات پرداخت ارائه کرده است.

این شرکت محصول های زیادی را برای عرضه دارد که از آن طریق کسب درآمد می کند  از جمله اهم محصولات و خدمات ارائه شده توسط این شرکت میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

• ارائه انواع کارتخوان فروشگاهی شامل کارتخوان های ثابت، سیار، اندروید، موبایلی و ... از طریق تمام بسترهای ارتباطی
• ارائه انواع اقالم و ملزومات جانبی پایانه های کارتخوان فروشگاهی از قبیل PinPad، اتصال پایانه به رایانه و ... .
• ارائه ابزار پذیرش اینترنتی IPG
• ارائه ابزار پذیرش موبایلی USSD
• سایر موارد مرتبط با پرداخت ها و انتقال وجوه وفق مقررات بانک مرکزی و شرکت شاپرک

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: