کد خبر: ۲۱۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 26 June 2024
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در پنجاه و چهارمین جلسه شورای معاونین بر رعایت تطبیق عملیات بانکی با موازین شرعی در بانک توسعه تعاون تاکید نمود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در پنجاه و چهارمین جلسه شورای معاونین بر رعایت تطبیق عملیات بانکی با موازین شرعی در بانک توسعه تعاون تاکید نمود.

محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در این جلسه اظهار داشت: اسلام دین پویایی و حرکت است، در دانش مالی اسلامی و بانکداری اسلامی، راهکارها و فرآیندهای متنوعی وجود دارد، این دانش صرفا بر نفی ربا استوار نیست، بلکه با ارائه عقود متنوع و سیستم های کارآمد، شرایط را برای رشد و پیشرفت و فعالیت های سالم اقتصادی فراهم می آورد.

شیخ حسینی گفت: کلیه عملیات بانک در تجهیز و تخصیص منابع و پرداخت تسهیلات مبتنی بر موازین فقهی و شرعی و طبق عقود اسلامی در جریان است و عملیات بانکی و اعتباری مبتنی بر قواعد اسلامی به لحاظ نحوه درست مصرف، سود حاصل از تولید و بکارگیری عقود نیازمند دقت ها و ملاحظاتی است که بانک توسعه تعاون توانسته در این زمینه ها به خوبی ورود کرده است.

وی افزود: بانکداری اسلامی صرفاً با حذف ربا محقق نمی شود و لازمه یک نظام بانکی اسلامی حرکت در مسیری است که مبانی اسلامی اقتصاد در آن لحاظ شده باشد. از شاخصه های بانکداری اسلامی علاوه بر حذف ربا، می توان به ویژگیهای خاص آن مانند انجام معاملات و قراردادها بر اساس عقود اسلامی، شفافیت و توجه به اخلاق بانکداری اشاره کرد.

این مقام بانکی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون در برنامه ها و فرآیندها اهتمام والایی برای تطبیق حداکثری موازین فقهی دارد، بانک توسعه تعاون از لحاظ استقرار و حضور مشاور فقهی و ناظر شرعی در شبکه بانکی سرآمد بوده است، حجت السلام و المسلمین صباغیان ناظر شرعی بانک از افراد خبره این حوزه است، ارتباط بانک با شورای فقهی بانک مرکزی نیز در سطح مساعد و اثربخش است، در میان همکاران بانک نیز استعدادهای مناسبی برای ترویج نوآوری های فقهی وجود دارند که تدوین سیاست های اعتباری با نگاهی جامع به مسائل فقهی از جمله دستاوردهای سالیانه بانک است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که بانک توسعه تعاون در بکارگیری روش های نوین تامین مالی در سطح شبکه بانکی پیشتاز بوده است، می دانیم که دانش مالی و بانکداری اسلامی نگاهی جامع به ارتباط بازار پولی و بانکی دارد، از این رو بانک نیز در توجه به ارتباط و تعامل میان بازار پول و سرمایه با تکیه بر نوآوری های فقهی فعال بوده است، اعتقاد داریم با تکیه بر فرآیندهای مالی اسلامی می توان علاوه بر رونق تولید، در مهار تورم نیز توفیقات خوبی حاصل می شود.

شیخ حسینی بررسی عقد قرارداد مرابحه با استفاده از ظرفیت کارشناسی و کمیته فقهی در بانک اشاره کرد و اظهار داشت: بانک توسعه تعاون در تبیین قواعد و مقررات شرعی و بانکی گام های موثری برداشت.
گفتنی است در این جلسه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص سیستمی کردن میانگین و امتیاز تسهیلات ، پیگیری ثبت و واریز سود نقدی سهام شازند و تاسیس شرکت تامین سرمایه بانک و همچنین جذب منابع صندوق کارآفرینی امید و سایر شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: