کد خبر: ۲۱۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 07 May 2024
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از عملیاتی شدن الگوی جدید اعتبارسنجی بانک ها در سال جاری با تغییر نحوه امتیازدهی خبر داد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از عملیاتی شدن الگوی جدید اعتبارسنجی بانک ها در سال جاری با تغییر نحوه امتیازدهی خبر داد.

 مهران محرمیان درباره گلایه از ساز و کار اعتبار سنجی بانک‌ها مبنی بر کاهش رتبه حتی با یک روز تاخیر در پرداخت اقساط برای اقشاری مانند کارگران، گفت: الگوی جدید اعتبار سنجی بانک‌ها هنوز به اجرا نرسیده اما در الگوی جدید نحوه امتیازدهی به افراد تغییر کرده و رفتار در پرداخت اقساط تنها یک بخش از اعتبارسنجی است.

وی افزود: در الگوی جدید اعتبار سنجی عوامل دیگری موثر خواهد بود و سابقه محکومیت‌های مالی اضافه می‌شود. از موضوعات جدید در اعتبار سنجی صدک بندی یارانه‌ها است. افرادی که برای دریافت یارانه اعلام می‌کنند از دهک‌های پایین جامعه هستند و نمی‌توانند وام بانکی با اعداد و ارقام بالا دریافت کنند. سقف تسهیلات برای افراد با اطلاعات صدک بندی یارانه‌ها تعیین می‌شود. همچنین موضوعات مالیاتی، جرایم رانندگی، نحوه رفع تعهدات ارزی و ... اضافه خواهد شد.

محرمیان ادامه داد: سال جاری الگوی جدید علمیاتی خواهد شد. در الگوی فعلی اگر در سررسید اقساط تسهیلات پرداخت شود از کاهش رتبه جلوگیری می کند اما پرداخت زودتر یک ماهه برای اصلاح رتبه اثرگذار نیست و توصیه درستی نیست. در این مرحله فعلا رفتار در پرداخت قبوض در نظر گرفته نمی‌شود.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: