کد خبر: ۲۱۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - 06 April 2024
بانکداری ایرانی بررسی کرد ؛
اقدامات بانک صادرات را می توان در چند حوزه افزایش توان مالی و قدرت تسهیلات دهی بانک ، ارائه محصول جدید و به روز، تسهیلات دهی به بخش های مختلف و عقد قراردادهای بزرگ حقوقی بررسی کرد.

بانک صادرات در سال جاری اقدامات بزرگی انجام داده که هم برای بانک، همر برای سرمایه گذاران و صاحبان سهام بانک و هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایران خیر و برکت زیادی داشت.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  اقدامات بانک صادرات را می توان در چند حوزه افزایش توان مالی و قدرت تسهیلات دهی بانک ، ارائه محصول جدید و به روز، تسهیلات دهی به بخش های مختلف و عقد قراردادهای بزرگ حقوقی بررسی کرد.البته این بخش هایی از اقدامات بانک صادرات در سال گذشته است که در این گزارش می گنجد.

بانک صادرات ایران در ادامه اقدامات خود برای عمل به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تخصیص بهینه منابع، از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۶۱۹ رقبه ملک مازاد فروخت.

مهمترین اقدام بانک در گذشته افزایش سرمایه نقدی بانک بود که بعد از 22 سال رخ داد. بر اساس گزارشی که بانک منتشر کرده، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت بانک صادرات ایران، ۲۵ آذرماه سال  گذشته افزایش سرمایه بانک به صورت سلب حق تقدم و آورده نقدی به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریالی به میزان حدود ۲۳ درصد مورد تصویب قرار داد و سرمایه قبلی ۱۷۵ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ریالی بانک صادرات ایران به ۲۱۵ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ریال رسید. این مرحله از افزایش سرمایه بانک که به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران و با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی با هدف اصلاح ساختار مالی، بهبود سرمایه نظارتی و افزایش کفایت سرمایه انجام شد.

همکاری با اشخاص حقوقی بزرگ

برای موفقیت یک بانک و بنگاه اقتصادی بایدسراغ شرکای تجاری ان بانک و بنگاه رفت و دید که به چه نهادها و بنگاهایی قرارداد همکاری دارد. بانک صادرات در سال جاری در حوزه های مختلف صنعتی حضور پررنگی داشته و تلاش کرده تا بتواند خمات مفیدی اراسه کند.

در بهمن 1402 همزمان با برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم، تفاهم‌نامه توسعه همکاری بانک صادرات ایران و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، به امضای محسن سیفی مدیرعامل و یاسر مرادی عضو اجرائی هیئت‌مدیره این بانک و عبدالعلی علی‌عسگری مدیر عامل این هلدینگ رسید. این اقدام حضور بانک صدارت در صنعت عظیم نفت ایران را تقویت کرد.

از سوی دیگر آذر 1402 ، بانک صادرات ایران با هدف پشتیبانی از تولید و اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی برای توسعه صنعت فولاد کشور با شرکت فولاد آلیاژی ایران تفاهم‌نامه توسعه همکاری امضا کرد.
علاوه براین در دی 1402 دو همکاری مهم امضا شد که در دو حوزه مختلف رخ داده است. همکاری اول مربوط به چادرملو بود. بانک صادرات ایران با هدف حمایت از تولید و توسعه پایدار در واحدهای تولیدی و صنعتی کشور و کمک به تکمیل زنجیره تامین مالی این واحدها، با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

همکاری بعدی هم با دیچی پی بود. دیجی کلا و دیجی‌پی و بانک صادرات تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند و از این پس، بانک صادرات هم به جمع تامین‌کنندگان مالی سرویس دریافت وام دیجی‌پی پیوست.

تسهیلات دهی تقدیرآمیز
بانک صادرات در حوزه تخصصی خود همیشه موفق عمل کرده است. مانده تسهیلات بانک صادرات در پایان بهمن 1402 به مبلغ 5183 هزار میلیارد ریال رسید.

بر اساس این اقدامات، ‌بانک صادرات ایران بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی در سال جاری، در بین 26 بانک کشور، رتبه ششم و رتبه سوم را در بین بانک‌های خصوصی کشور در پرداخت تسهیلات مسکن به خود اختصاص داد.

بانک صادرات ایران در بین 26 بانک تخصصی، دولتی و خصوصی، از نظر کل پرداخت تسهیلات به بخش مسکن از جمله «تسهیلات ساخت خود مالکی»، «مشارکت در نهضت ملی مسکن»، «تسهیلات مسکن شهری»، «مسکن روستایی»، «ودیعه مسکن» و «حوادث غیر مترقبه بخش مسکن»، در جایگاه ششم و همچنین در بین بانک‌های خصوصی حاضر در بازار سرمایه در رتبه سوم با پرداخت نزدیک به 108 هزار میلیارد ریال تسهیلات بخش مسکن، ایستاده و در میان بانک‌های کشور با پرداخت بیش از 49709 میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی، در رتبه اول ایستاده است.

از سوی دیگر، حجم تسهیلات تکلیفی و حمایتی این بانک در 11 ماهه منتهی به پایان بهمن‌ماه سال جاری، به 474 هزار و 792 میلیارد ریال رسید که نسبت به ماه قبل بیش از 15 درصد رشد داشته و سهم قابل توجهی در کمک و پشتیبانی از بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی و حمایت از مردم در اقصی نقاط کشور داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی، با اهدای لوح و نشان ویژه از همراهی و همکاری مجدانه بانک صادرات ایران به دلیل توسعه نظام تأمین مالی و حمایت اثربخش از زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان کشور قدردانی و تجلیل کرد.

محصول نوین خاص
اواخر پارسال بود که جمعی از نمایندگان مجلس با اهدای لوح سپاس از مدیرعامل بانک صادرات به دلیل پیشگامی این بانک در راه‌اندازی چک امن دیجیتال «چکنو» و ایجاد بستر امن برای مبادلات بانکی و ... قدردانی کردند.از سال 1401 تا امروز این محصول توفیق زیادی داشت. بر اساس گزارش ها، چکنو بانک صادرات ایران در دی ماه ۱۴۰۱ به عنوان نخستین چک امن دیجیتال نظام بانکی کشور راه‌اندازی و مورد استقبال مشتریان بانک قرار گرفته است. تعداد چکنوهای صادره توسط مشتریان بانک تاکنون از مرز ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار فقره گذشته و با کارسازی بیش از ۱۶۷ هزار برگ چکنو، تاکنون بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال نقل و انتقال وجوه با سرعت، دقت و امنیت کامل انجام شده است.

چکنو به عنوان یکی از پیشروترین ابزار نقل و انتقال الکترونیکی پول با ویژگی‌های منحصر به فرد توسط بانک صادرات ایران در دسترس مشتریان و فعالان اقتصادی کشور قرار گرفت و بدون محدودیت در زمان و مکان و سقف ابزارهای متداول جابجایی پول، از بستر امن بانکداری دیجیتال بانک صادرات ایران برخوردار است.

اقدامات متفرقه
از دیگر اقدامات بانک صادرات اینکه تلاش کرده تا در بخش های مختلف جامعه و دولتی مفید عمل کرده و موثر باشد و برخی از کمبودها را جبران کند.

در سال گذشته، عضو اجرایی هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین بانک و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از بورس تحصیلی دانشجویان نخبه خبر داد.

علاوه بر این در ابتدای اسفند امسال، معاونت طرح و برنامه در بانک صادرات ایران طی دو سال اخیر در دوران دولت سیزدهم با تدوین و بازنگری ارکان راهبردی بانک و ابلاغ آن به شعب، به دنبال تبیین جایگاه بانک و وضعیت مطلوب آن در پیاده‌سازی چرخه بهره‌وری، مدیریت و ارتقای آن در بانک بوده که از جمله آنها، می‌توان تلاش برای تدوین راهبرد مؤثر در بخش پایانه‌های فروش و پرستاری از پذیرندگان آن با هدف بهبود و ارتقای عملکرد بانک در تعامل با ذی‌نفعان و رفع مشکللات اصناف اشاره کرد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: