کد خبر: ۲۱۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - 16 March 2024
بررسی وضعیت بنیادی بیمه پارسیان،
بیمه پارسیان در سال جاری در چند وجه، عملکرد مناسبی را ثبت کرده است. عملکردی که حق بیمه تولیدی شرکت را ده هزار میلیارد تومانی کرده و احتمالا تا پایان سال به 12هزار میلیارد تومان می رساند.

بیمه پارسیان در سال جاری در چند وجه، عملکرد مناسبی را ثبت کرده است. عملکردی که حق بیمه تولیدی شرکت را ده هزار میلیارد تومانی کرده و احتمالا تا پایان سال به 12هزار میلیارد تومان می رساند.

به گزارش بانکداری ایرانی ، سهام بیمه پارسیان در کمتر از یک ماه و نیم گذشته منتهی به 23 اسفند1402، توانسته نزدیک به 52 درصد بازدهی داشته قیمت سهام شرکت و از رقم 328 تومان در 15 بهمن 1402 به رقم 500 تومان در 23 اسفند 1402 رسید. این اقبال به سهم شرکت بیمه پارسیان به دلیل وضعیت بنیادی شرکت است که مورد توجه فعالان بورسی قرار گرفته است. وضعیت بنیادی مانند سودآوری، افزایش سهم بازار، انباشت با کیفیت سود در ترازنامه، توزیع سود مشارکت مناسب کنترل هزینه ها و ثبت اعداد مناسب در صورت های مالی سبب شده تا وضعیت این شرکت را نسبت به دیگر شرکت ها و حتی نسبت به سالهای گذشته خود شرکت، خاص نشان دهد.

این عملکرد در سودهای عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت با جهش بالایی نمایش داده شده است. تا جایی که درآمد غیرعملیاتی شرکت در آذر 1402 جهشی 1600 درصدی و سود غیرعملیاتی شرکت رشدی دو هزار درصدی داشت.

بهبود عملکرد خاص بیمه پارسیان

شرکت بیمه پارسیان در بهمن ماه امسال با ثبت رقم 10هزار و 807 میلیارد تومان حق بیمه تولیدی، رکورد جدیدی را ثبت کرد و در کنار آن، سهم خود در بازار بیمه بیشتر کرد.این در حالی است که در بهمن پارسال، شرکت تنها شش هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده بود.

 

پایان هیجان انگیز سال 1402 با چشم اندازی مثبت برای سال 1403


مسیر رشد حق بیمه تولیدی تا رسیدن به رقم 10هزار میلیاردی در سالهای اخیر بدون توقف ادامه داشت و در بهمن 1402 این رشد به رقم 75 درصد رسید که رقم بزرگی در صنعت بیمه نیز است.

 

پایان هیجان انگیز سال 1402 با چشم اندازی مثبت برای سال 1403


سهم شرکت از بازار، بیشتر از همیشه

شرکت بیمه پارسیان در آذر 1402 پورتفوی خود را 86 درصد رشد داده و این سبب شده است تا نزدیک به شش درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. این شرکت، درسال 1400 با داشتن حق بیمه حدود 5هزار میلیارد تومانی سهم بازار 4.3 درصدی داشت. در سال 1402 به رقم شش درصد رسید و با توجه به اقدامات این شرکت در جذب مشتریان جدید و همچنین فروش بالاتر سهم بازار این شرکت ارتقا پیدا کرده و پیش بینی می شود تابالاتر از 7 درصد از سهم کل بازار بیمه شود. در حقیقت، بيمه پارسيان در نه ماهه سال ١٤٠٢ توانست با توليد بيش از ٨٨،٥٠٢ ميليارد ريال حق بيمه صادره، در رتبه هفتم در ميان شركت‌هاي بيمه اي فعال در بورس اوراق بهادار قرار گيرد و با رشد ٨٤ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٦ درصد از سهم اين بازار را به خود اختصاص دهد.

 

پایان هیجان انگیز سال 1402 با چشم اندازی مثبت برای سال 1403

در بهمن 1402 ، سهم بیمه درمان 26 درصد و سهم بیمه شخص ثالث 38 درصد ، سهم بیمه بدنه خودرو هم حدود 10 درصد بوده است.


افزایش نرخ سود مشارکت
از سوی دیگر بیمه پارسیان در پرداخت سود مشارکت هم در سالهای اخیر رشد داشته است. بررسی ها نشان می دهد که بیمه پارسیان همواره یک از شرکت های پیشرو در حوزه بیمه عمر و سرمایه گذاری می باشد که هر ساله علاوه بر تخصیص سودهای فنی علی الحساب و سود مشارک در منافع، پوشش های بیمه ای مطلوبی نیز ارایه می دهد. همچنین طرح های مختلفی در حوزه بیمه عمر و سرمایه گذاری مانند بیمه نامه طرح خانواده، ارایه بیمه درمان انفرادی به دارندگان بیمه های عمر و سرمایه گذاری و ... وجود داشته که جزو مزایای خریداری بیمه عمر و سرمایه گذاری پارسیان هستند. " پارسیان " با توان سرمایه‌گذاری بالا و به کارگیری کارشناسان مجرب در این امر شما را در حداقل ٪۸۵ منافع مازاد بر سود تضمینی حاصل از سرمایه‌گذاری های انجام شده سهیم می‌کند.

پایان هیجان انگیز سال 1402 با چشم اندازی مثبت برای سال 1403


انباشت سود باکیفیت بیمه پارسیان

این وضعیت سودآوری در سود انباشته شرکت خوش نشسته و می تواند این شرکت را به سرمایه های بزرگی در سال های آتی برساند.
بیمه پارسیان در پایان 1401 بیش از 78 هزار میلیارد ریال بیمه نامه صادر کرد و رشد 87 درصدی را نسبت به سال 1400 رقم زد. این وضعیت به سودآوری خوبی داشت. سود خالص محقق شده بر اساس همین عملکرد در سال گذشته به رقم چهار هزار و 855 میلیارد ریال شد. در حقیقت سایر نتایج از صورت‌های مالی بیمه پارسیان حاکی از این است که سود عملیاتی این شرکت بیمه‌ای در پایان سال مالی ۱۴۰۱ با ۵۶۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۳ هزار و۸۵۶ میلیارد ریال رسیده است که عمده دلایل چنین رشدی را باید در افزایش سود ناشی از تسعیر ارز نسبت به سال ۱۴۰۰ و همچنین افزایش درآمد سرمایه گذاری‌های ناشی از تقسیم سود شرکت‌های سرمایه پذیر جستجو کرد و در نهایت مهمترین دستاورد بیمه پارسیان در پایان سال قبل رشد خیره کننده و چندصد درصدی سود انباشته بود.

طبق صورت‌های مالی تلفیقی سود انباشته بیمه پارسیان در پایان سال قبل ۵ هزار و ۹ میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۲۲ درصدی را پشت سر گذاشت. گفتنی رقم سود انباشته این شرکت در پایان سال قبل در صورت‌های مالی جداگانه ۴ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۷۹ درصدی را محقق کرد. همین وضعیت در سال 1402 نیز ادامه داشته و سود خالص در آذر 1402 به رقم دو هزار و 654 میلیارد ریال رسید و در نهایت سود انباشته شرکت با رشدی هفت درصدی به چهار هزار و 765 میلیارد ریال رسیده است.


کنترل هزینه با تمرکز بر سودآوری

یکی از دلایل موفقیت شرکت در سال جاری ، کنترل هزینه شرکت بیمه پارسیان در کنترل هزینه های خود در سال جاری به گونه ای عمل کرده تا نسبت هزینه های عمومی شرکت به حق بیمه صادره کنترل شود. در سال 1400 نسبت هزینه شرکت نسبت به حق بیمه بالاتر از 10 درصد بود یعنی هر 100 تومان حق بیمه بالای 10 تومان هزینه داشت ولی در سال 1402 هر 100 تومان تولید حق بیمه تنها 7درصد هزینه در پی داشته است  و یکی از دلیل اصلی سود انباشته بالای شرکت همین کنترلها بوده است.

از سوی دیگر کل بدهی شرکت به دارایی شرکت در سال 1400 بالاتر از 90 درصد بود در حالی که در شرکت های بیمه و بورسی باید کمتر از 90 درصد باشد بر همین اساس بیمه پارسیان در سال جاری کل بدهی به دارایی را به رقم کمتر از 87 درصد رساند.

 

فروشی تاثیرگذار

بانک پارسیان در نظر دارد شرکت کانی معدنی اوپال را از طریق مزایده واگذار کند. این واگذاری چنانکه اتفاق بیفتد، می‌تواند سود بسیار خوبی را نصیب بانک پارسیان کند .بانک پارسیان در نظر دارد شرکت کانی معدنی اوپال را از طریق مزایده واگذار کند. این واگذاری چنانکه اتفاق بیفتد، می‌تواند سود بسیار خوبی را نصیب بانک پارسیان کند.شرکت کانی سازان کیمیا مالک تعداد ۱۸.۱۴۵.۱۰۲.۱۹۱ سهم کانی معدنی اوپال معادل ۹۰.۷۲ درصد آن است.شایان ذکر است، شرکت کانی و معدنی اوپال در زمینه انجام کلیه عملیات زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی فعالیت می‌کند و مورد توجه شرکت‌های فولادی و معدنی است.احتمال دارد که شرکت‌های فولادی و هلدینگ‌ها متقاضی خریداری سهام کانی معدنی اوپال باشند. از آنجا که ارزش برآوردی این مزایده ۷۲.۵ همت است، با فروش آن بیش از ۴۹.۵ همت ارزش افزوده برای بانک به همراه خواهد داشت که علاوه بر آنکه صورت‌های مالی بانک را بهبود بخشیده و زیان را به سود تبدیل خواهد کرد، به نظر می‌رسد بانک پارسیان برای آن استراتژی داشته و آن را صرف اصلاح ساختار مالی و شرکت در عملیات سودآور خواهد کرد و چشم‌انداز مثبتی را پیش‌روی بانک قرار خواهد داد. با افزودن این مبلغ به منابع در دسترس بانک، به نظر می‌رسد با صرف آن در عملیات بانکداری، بانک پارسیان با افزایش قدرت ارائه تسهیلات و افزایش درآمدهای مشاع مواجه خواهد شد که می‌تواند به مثبت شدن تراز بانک پارسیان منجر شود.

 

پایان هیجان انگیز سال 1402 با چشم اندازی مثبت برای سال 1403

 

 

علاوه بر این ، بانک پارسیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد ۱۰۰ درصد سهام شرکت تازه تاسیس کانی‌سازان کیمیا (معادل ۱۰ میلیون سهم) را اصالتاً و وکالتاً از سوی خود و شرکت‌های بیمه پارسیان، گروه مالی پارسیان و توسعه ساختمانی پارسیان از طریق مزایده بصورت نقد و اقساط به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش رساند. با توجه به آنکه قیمت پایه نقدی هر سهم کانی‌سازان کیمیا ۷۲،۵۷۶،۰۰۰ ریال برآورد شده است و این شرکت ۱۰ میلیون سهم قابل عرضه دارد، قیمت پایه بلوک ۷۲۵،۷۶۰ میلیارد ریال است که قرار است طی مزایده و به بالاترین پیشنهاد واگذار شود. بنابراین سود قابل شناسایی از این واگذاری برای بانک پارسیان که مالک ۷۰ درصدی این شرکت است، بسیار قابل توجه خواهد بود.

مهمترین قرارداد حقوقی باز هم تمدید می شود
یکی از مهمترین قراردادهای حقوقی شرکت بیمه پارسیان ، قرارداد با ایران خودرو است. همکاری بیمه پارسیان و شرکت خودرو سازی ایران خودرو در سالهای گذشته به حد قابل توجهی رشد داشته که این امر به واسطه همکای دو طرف بوده است. شرکت خودرو سازی ایران خودرو با خرید بيمه نامه شخص ثالث و حوادث سرنشین بر روی خودرو های واگذار شده به مشتریان خود از بیمه پارسیان و همچنین لزوم حفظ سوابق بیمه ای در یک شرکت بیمه باعث شده تا اکثر مصرف کنندگان محصولات این شرکت جهت تمدید بیمه نامه به دنبال مراکزی تحت عنوان بیمه پارسیان ایران خودرو باشند .
این قرارداد بین بیمه پارسیان و شرکت ایران خودرو برای سال 1403 و طولانی تر هم تمدید می شود و دو طرف همکاری خود را ادامه می دهند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: