کد خبر: ۲۱۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۱ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - 09 March 2024
هیات وزیران در جلسه ۲ اسفند به پیشنهاد وزارت اقتصاد با همکاری بانک مرکزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی آیین نامه اجرایی پذیرش اوراق گواهی اعتبار مولد(گام) در دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد.

مصوبه هیات وزیران درباره آیین نامه اجرایی پذیرش اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) در دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه ۲ اسفند به پیشنهاد وزارت اقتصاد با همکاری بانک مرکزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی آیین نامه اجرایی پذیرش اوراق گواهی اعتبار مولد(گام) در دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد.

ماده ۲: شخص بدهکار می‌تواند انتقال اوراق گام را بابت پرداخت حداکثر ۵۰ درصد از بدهی به دستگاه اجرایی مجاز در چارچوب این آیین نامه درخواست کند.

ماده ۳: دستگاه‌های اجرایی مجاز موظفند در صورت ارائه درخواست از سوی شخص بدهکار نسبت به صدور تاییدیه دستگاه اجرایی مجاز و پذیرش اوراق گام جهت پرداخت بدهی یا ترتیب پرداخت بدهی به قیمت اسمی اقدام کنند.

دستگاه‌های اجرایی مجاز شامل سازمان امور مالیاتی، وزارت صنعت و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌ های علوم پزشکی، گمرک، بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی، وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه هستند.

تبصره ۱: دستگاه اجرایی مجاز موظف است حداقل ۲۰ درصد از بدهی شخص بدهکار را از طریق اوراق گام موضوع این ماده تصفیه و یا با ساز و کار ترتیب پرداخت بپذیرد. در صورت ضرورت با تشخیص وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه درصد فوق با اعلام پیش بینی حداقل یک ماه قابل تغییر است.

تبصره ۲: موسسه اعتباری عامل، مجاز به دریافت اوراق گام صادره توسط خود در رابطه با موضوع این ماده نیست.

تبصره ۳: در صورتی که اوراق گام در بانک‌ها باشد( اعم از اینکه اوراق گام از نوع قابل انتقال به بازار سرمایه یا غیر قابل انتقال به بازار سرمایه باشد)، موسسه اعتباری عامل موظف به انتقال اوراق گام به دستگاه اجرایی مجاز از طریق تغییر ذینفع اوراق گام در سامانه گام است.

تبصره ۴: در صورتی که اوراق گام به بازار سرمایه منتقل شده باشد، انتقال اوراق به دستگاه اجرایی مجاز از طریق ساز و کاری که سازمان بورس ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فراهم می‌کند، انجام می‌گیرد.

تبصره ۵: سازمان تامین اجتماعی در خصوص دریافت حق بیمه جاری مجاز است نسبت به پذیرش اوراق گام اقدام کند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: