کد خبر: ۲۱۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - 02 March 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بیمه تعاون در سال جاری دست به اقدامی شجاعانه زده که سبب می شود سود بهتری را نصیب شرکت کند این شرکت از رشته های مانند درمان کاسته و به رشته عمر و زندگی اضافه کرده است.

بیمه تعاون تلاش مثبتی در تشکیل پورتفوی پرسودی کرده که در نهایت موقعیت شرکت را ارتقا می دهد.


به گزارش بانکداری ایرانی،  پورتفوی شرکت های بیمه به دلیل ریسک و هزینه ای که برای آن ها دارد معمولا گویای وضعیت سودآوری شرکت های بیمه است. عموما پورتفوی شرکت های بیمه در ایران از حدود 15 رشته هستند که محصول های مختلفی با این 15 رشته به مشتریان عرضه می شود.

طبق عرف سال های اخیر معمولا بیشترین سهم پورتفوی شرکت ها بیمه شخص ثالث و درمان است. اما بیمه تعاون در سال جاری دست به اقدامی شجاعانه زده که سبب می شود سود بهتری را نصیب شرکت کند این شرکت از رشته های مانند درمان کاسته و به رشته عمر و زندگی اضافه کرده است.

در سال 1400 و 1401 سهم بیمه درمان از پروتفوی شرکت بیمه حدود 25 درصد بوده که در سال جاری به حدود 12 درصد رسانده است. علت اصلی این کاهش به پرریسک بودن بیمه درمان بر می گردد. تاجایی که نسبت خسارت بیمه درمان در بسیاری از شرکتها بالای 100 درصد است و هرچه این رشته در پورتفوی شرکت ها کمتر باشد به معنای بهبود شرایط آن شرکت هاست.

در رشته بیمه شخص ثالث با وجود افزایش سهم از کل رشته ها ولی مدیریت ریسک انجام شده و نسبت خسارت بالای این رشته کم شده است. در سال 1400 و 1401 نسبت خسارت این رشته در بیمه تعاون بالا بود ولی امسال با وجود سهم 40 درصدی حق بیمه تولیدی شخص ثالث از کل رشته ها ، خسارت پرداختی تنها 25 درصد از خسارت کل را تشکیل می داد.

در مقابل سهم بیمه زندگی از حدود 10 درصد در سالهای اخیر به بالاتر از 16 درصد در سال جاری رسیده است. رقم 3هزار و 661 میلیارد ریال حق بمیه عمر و زندگی در یازده ماهه سال جاری برای شرکت ثبت شده است.

بر اساس این رویه است که در گزارش های اخیر بیمه تعاون شاهد بهبود عجیب شرایط هستیم.

سود انباشته حدود ۳۲۱ میلیاردی رقم قابل توجهی برای شرکت های بیمه است . رشد ۲۸ درصدی دارائی های بیمه تعاون در کنار بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان خبر از ذخایر بیمه تعاون ضریب منطقی در صورتهای مالی دارد.

درآمد حق بیمه ناخالص بیمه تعاون در شرایطی به بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رسید که این رقم ۸۳ درصد از از مدت مشابه سال گذشته پیشی گرفته و روند بهبودی قابل توجهی را خلق کرده است.


این شرکت با بیش از ۳۳۱ میلیارد ریال سود عملیاتی این مقدار را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد افزایش داد. کسب ۳۰۷ میلیارد ریال سود خالص و بهبود ۳۹ درصدی آن نسبت به پایان آذر ۱۴۰۱ هم گویای شرایط خوب شرکت و کسب جایگاه مثبت در صنعت بیمه است.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: