کد خبر: ۲۱۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - 12 February 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
به گزارش بانکداری ایرانی، برخی از نسبت های بانک ایران زمین نشان می دهد که این بانک تلاش دارد با مدیریت ریسک خود شرایط را با سرعت تغییر داده و فضای خوبی را رقم بزند.

بانک ایران زمین در ماه های اخیر وضعیت بهتری را نسبت به دوره های مالی قبل به نمایش گذاشته است.
این مساله در صورت ها و نسبت های مالی بانک ایران زمین نمایان است.

به گزارش  بانکداری ایرانی، برخی از نسبت های بانک ایران زمین نشان می دهد که این بانک تلاش دارد با مدیریت ریسک خود شرایط را با سرعت تغییر داده و فضای خوبی را رقم بزند.

این بانک بانک در سال‌های اخیر نسبت جاری خود را به مراتب توسعه داده و آن را از 20 درصد در اسفند 1399 به 40 درصد در اذر 1402 رسانده است. البته این رقم 40 درصدی هنوز حساب رسی شده نیست و ممکن است کمتر یا بیشتر شود ولی نشانه خوبی است.

 

 

بررسی وضعیت بانک ایران زمین با برخی از نسبت های مالی
این نسبت، یک نسبت نقدینگی است که توانایی شرکت در انجام تعهدات کوتاه مدت یا تعهدات سررسید ظرف یک سال را اندازه گیری می کند. نسبت جاری که به عنوان نسبت سرمایه در گردش نیز شناخته می شود، دارایی های جاری شرکت را با بدهی های جاری آن مقایسه می کند. همچنین با تحلیل نسبت جاری می توان به این سوال پاسخ داد که آیا دارایی های جاری با بدهی ها متعادل است یا خیر؟ به طور کلی، نسبت جاری به عنوان معیار کلی سلامت مالی استفاده می شود. زیرا نشان دهنده توانایی شرکت در پرداخت تعهدات کوتاه مدت است. در نسبت جاری، دارایی ها و بدهی های در نظر گرفته شده اغلب دارای یک چارچوب زمانی خاص هستند. برای مثال مدت زمان بدهی در این نسبت معمولاً یک سال در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، دارایی های جاری در این فرمول، منابعی هستند که شرکت از آنها استفاده می کند یا ظرف یک سال به وجه نقد تبدیل می شود.

یکی دیگر از نسبت های مالی که نشان می دهد بانک ایران زمین دارای شرایط مناسبی است کنترل نسبت بدهی است که قابت مانده و رو به کاهش شده است.

نسبت بدهی یکی از نسبت‌های مالی است که نشان دهنده میزان بدهی نسبت به دارایی است. به زبان ساده‌تر نسبت بدهی نشان می‌دهد که شرکت به چه میزان از اهرم استفاده کرده است. هر چه این نسبت بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری و واگذاری وام به این شرکت پرخطر می‌باشد.

نسبت بدهی یکی از نسبت‌های مالی است که نشان دهنده میزان بدهی نسبت به دارایی است. و بالابودن ان پیام مناسبی برای کارشنسان نیست به همین دلیل بانک ایران زمین تلاش جدی کرده تا این نسبت را کنترل کرده و به سمت منفی بکشاند. و اصلاح ان و ثابت ماندن ان به معنی کنترل ریسک شرکت است.

 

بررسی وضعیت بانک ایران زمین با برخی از نسبت های مالی

 

 


یکی دیگر از مواردی که نشان از بهبود شرایط بانک دارد کمتر شدن نسبت سپرده قانونی در بانک مرکزی برای بانک ایران زمین است. در سال گذشته نسبت سپرده قانونی نسبت به سپرده مشتریان 14 درصدی بود که در آذر امسال به رقم 12 درصد کاهش یافته که نشان از کنترل شدید بانک بر نسبت سپرده به تسهیلات و دیگر موارد حرفه ای دارد و تا جای ممکن تمام ریسک ها را از بین برده است.

در پایان سال گذشته سپرده مشتریان حدود 700 هزار میلیارد ریال و در همان دوره سپرده قانونی حدود 94 هزار میلیارد ریال بود در اذر 1402 سپرده مشتریان حدود 800 هزار میلیارد ریال شده و سپرده قانونی بانک نزد بانک مرکزی حدود 102 هزار میلیارد ریال شده است.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: