کد خبر: ۲۱۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - 23 January 2024
بانکداری ایرانی گزارش می دهد؛
بیمه مرکزی فهرستی از بدهکاران عمده به شرکت های بیمه را منتشر کرده است که نشان می دهد آنها بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد ریال به بیمه گران بدهکارند.

بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس؛ یکی از موضوعات مهم در سال‌های اخیر برای در اقتصاد ایران ، موضوع بدهی به سیستم بانکی و شرکت های بیمه بوده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، امسال هم در چند نوبت این لیست منتشر شد و درآخرین اتفاق هم لیست بدهکاران به صنعت بیمه تا شهریور 1402 هم منتشر و نشان می دهد که 107 هزار میلیارد ریال به صنعت بیمه بدهی وجود دارد که از سوی 164 شرکت و نهاد بزرگ و کوچک اتفاق افتاده است. بیشترین بدهی با رقم 26 هزار و 169 میلیارد ریال یعنی چیزی حدود 25 درصد از کل بدهی به بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص دارد. در رتبه بعدی ملی نفت کش ایران با رقم 10 هزار میلیارد ریال و شرکت ملی نفت ایران با رقم 4هزار میلیارد ریال قرار دارند و کمترین بدهی به  پتروشیمی شیراز و پتروشیمی امیرکبیر با رقم 100 میلیارد ریال قرار دارد.


براساس این گزارش ، بیمه مرکزی فهرستی از بدهکاران عمده به شرکت های بیمه را منتشر کرده است که نشان می دهد آنها بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد ریال به بیمه گران بدهکارند. پیش از این و بر اساس قانون، بانک مرکزی به صورت دوره ای، فهرستی از بدهکاران کلان به نظام بانکی را منتشر می کرد، اما برخی بیمه گران معتقد بودند جنس بدهی به نظام بانکی با بدهی با شرکت های بیمه متفاوت است و از این رو نباید با این دو موضوع، به یک شکل برخورد شود.

بر همین اساس در خرداد امسال هم گزارشی منتشر شد که جنجال برانگیز شد. در آن تاریخ، قائم مقام بیمه مرکزی، اسامی، اطلاعات و میزان بدهی ده بدهکار عمده شبکه فروش صنعت بیمه را تا تاریخ بیست و دوم اسفند سال 1401را اعلام کرده بود که به به گفته او تنها 211 عضو از شبکه فروش صد هزار نفری در کل ایران حدود هشتاد درصد از تمامی بدهی های صنعت بیمه را دارند. سه ابربدهکار این جدول عبارتند از از کارگزاری بیمه سایپا با بیش از 7840 میلیارد ریال بدهی، نمایندگی ایران خودرو با بیش از 2440 میلیارد ریال بدهی وکارگزاری چتر آسایش ایرانیان با بیش از 2430 میلیارد ریال بدهی بودند. قائم مقام بیمه مرکزی تصریح کرده این سازمان تا وصول سریع حق بیمه ها و اعمال قانون نسبت به بدهکاران عمده، تلاش همه جانبه خواهد کرد.

البته تا اینجای کار رقم بدهی حدود 7 برابری کاهش پیدا کرده ولی همچنان برای شش ماهه رقم بدهی 107 هزار میلیارد ریالی رقم بالایی است. زمانی این رقم بزرگ به نظر می رسد که بدانیم که بنابر گزارش تحلیلی آمار عملکرد بازار بیمه در 7ماهه اول سال 1402 به ترتيب حدود 1592 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولیدی و 777 هزار میلیارد ریال خسارت پرداختی بود یعنی در واقع معادل 8 درصد از کل حق بیمه تولیدی بالاتر از 14 درصد از خسارت بدهی و طلب در صنعت بیمه وجود دارد که رقم بزرگی است و بهای تمام شده و همچنین در صورت عدم وصول هزینه های شرکت را بالا برده و حاشیه سود شرکت به شدت کاهش پیدا می کند موضوعی که در سال گذشته هم رخ داد.

در حقیقت در حالی 164 بدهکار بزرگ به صنعت بیمه وجود دارد که وزارت اقتصاد گفته بود کسی حق ندارد با بدهکاران قرارداد ببنندد در مهر ماه امسال، .معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، با تاکید بر اینکه سازوکار مشابه ابربدهکاران نظام بانکی باید برای صنعت بیمه کشور نیز پیاده شود؛ تصریح کرده بود که شرایط باید به گونه‌ای چیده شود که یک ابر‌بدهکار شرکت بیمه‌ای، نتواند با شرکتی دیگر قرارداد جدید امضا کند. اما در همین آخرین گزارش شرکت های مانند ایران خودرو و سایپا که بدهی بالایی در گذشته داشتند همچنان در سال جاری هم بدهی ایجاد کردند.

هرچند این رخداد در صنعت بیمه طبیعی به نظر می رسد که مطالبات مشکوک الوصول یعنی بدهی زیر یک سال را در صورت های مالی خود داشته و در پایان سال مالی آن را تسویه کنند ولی این مساله زمانی بحرانی می شود که بنیادی مانند بنیاد شهید تقریبا 25 درصد از کل بدهی را در اختیار دارد و احتمال تسویه ان در زیر یک سال بعید به نظر می رسد و باید منتظر زمان طولانی تری برای تسویه آن باشیم.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: