کد خبر: ۲۱۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 14 January 2024
بررسی اقدامات بانک ایران زمین در ماه‌های اخیر
بانک ایران زمین اخیرا گزارش هایی را به فرابورس ارائه کرده مبنی بر فروش اموال مازاد که درآمد زیادی را در پی خواهد داشت.

بانک ایران زمین در ماه های اخیر برای کسب درآمد خود اقدامات زیادی انجام داده است. از تسهیلات مختلف تا فروش دارایی های مازاد از جمله اقداماتی بوده که بانک ایران زمین با ان تلاش کرده تا درآمدزایی داشته باشد . در کنار آن به توسعه فضای دیجیتالی کسب و کار خود هم اقدام کرده است.

به گزارش بانکداری ایرانی،  بانک ایران زمین اخیرا گزارش هایی را به فرابورس ارائه کرده مبنی بر فروش اموال مازاد که درآمد زیادی را در پی خواهد داشت.این بانک در این گزارش به فرابورس نوشته بود که فروش املاک مازاد را در اولویت برنامه های خود قرار داده، فروش 4 ملک دیگر را نهایی کرده است.

این بانک با نماد وزمین و سرمایه 4.000 میلیارد ریال در بازار سرمایه کشور فعال است، در سال جاری مزایده های متعددی را برگزار کرده و املاک خود را در این مزایده ها به فروش گذاشته و در هر مرحله نیز نسبت به نتایج مزایده، اطلاعات لازم را در اختیار سهامداران و مراجع ناظر قرار داده است.

بانک ایران زمین در راستای سیاست های دولت و بانک مرکزی سرعت واگذاری دارایی های منجمد خود را از طریق تشکیل صندوق های املاک و مستغلات و همچنین ورود هلدینگ مالی خود به بورس افزایش می دهد.

روابط عمومی این بانک، در سال های گذشته به جهت شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین تحریم ها و تورم موجود، بسیاری از دارایی های بانک ها که باید در مسیر تولید قرار می گرفت به دارایی های منجمد و غیر مولد تبدیل شد.

بر همین اساس اخیرا، در مزایده ای که از سوی بانک ایران زمین برای واگذاری املاک و مستغلات مازاد این بانک صورت گرفت، سه ملک در خیابان علامه اهواز به صورت قطعی به فروش رفت. بر اساس این گزارش، بهای تمام شده این املاک مبلغی در حدود 11 میلیارد ریال و قیمت معامله بر اساس بالاترین پیشنهاد مبلغ 72 میلیارد ریال بوده که سودی بیش از 61 میلیارد ریال را نصیب بانک ایران زمین کرده است. اثرات مالی فروش این املاک نسبت به كل دارايي ها در سال مالي قبل 0.013 درصد و نسبت به كل درآمد فروش در سال مالي قبل 0.14 درصد برآورد شده است.

این درآمدزایی ها در کنار کاهش مطالبات بانک ایران زمین سبب شده تا وضعیت بانک به مراتب نسبت به گذشته بهتر شود. این بانک از سال ۱۴۰۰ به این طرف دائما نسبت های مطالباتی خود را کاهش داده است. در سال ۱۳۹۷ نسبت تسهیلات غیر جاری بانک بالاتر از ۱۰ درصد بود و در سال ۱۳۹۹ به حدود ۸٫۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۶٫۳ درصد و سال بعد به زیر شش درصد کاهش یافت. این بانک در سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال مطالبات از شرکت‌های فرعی داشت که در شهریور سال جاری این رقم صفر شده است.

بانک برای افزایش تسهیلات بانک هم اقداماتی انجام داده است. تا جایی که از چندی پیش، تسهیلات گیرندگان بانک ایران زمین می توانند اطلاعات مربوط به قرارداد تسهیلات و قرارداد وابسته خود را در سامانه OTC این بانک باگذاری و مشاهده کنند. مشتریان بانک ایران زمین می توانند با وارد کردن کد ملی و شماره قرارداد تسهیلات خود در سامانه تسهیلات مشتری، اطلاعات مربوط به تسهیلات دریافتی خود را مشاهده کنند.

در اقدامی دیگر این بانک زیرساخت دیجیتالی خود را نیز گسترش داده است. در حقیقت، بانک ایران زمین با تغییر در زیرساخت های بانکداری دیجیتال، طرح تراکنش بدون کارت (کهربا) را که به تراکنش های حضوری بدون کارت معروف است، در برنامه کاری خود قرار داد. این بانک تمام تغییرات لازم برای اجرای پروژه کهربا را عملیاتی کرده است.گزارش ها حاکی از ان است که بالغ بر پنج سال است در کشورهای اروپایی حدود 90 درصد تراکنش ها در بستر کارت های هوشمند با رعایت استاندارد EMV انجام می گیرد و این اقدام بانک ایران زمین نشان از تلا بی وقفه بانک ایران زمین برای رشد و تعالی سطح تکنولوزیکی بانکداری خود دارد.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: