کد خبر: ۲۱۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 09 November 2023
شانزدهمین اجلاس سران اکو در تاشکند، مبنایی جدید برای توسعه رویکردهای مشترک برای پرداختن به مسائل منطقه‌ای است.

بانکداری ایرانی-شانزدهمین اجلاس سران اکو در تاشکند، مبنایی جدید برای توسعه رویکردهای مشترک برای پرداختن به مسائل منطقه‌ای است.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین اجلاس سران اکو در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۳ در تاشکند، پایتخت ازبکستان تشکیل خواهد شد. ازبکستان در سال ۲۰۲۲، برای اولین‌بار ریاست اکو را بر عهده گرفت. شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان طی سخنانی در پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق‌آباد در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ پیشنهادهایی را برای همکاری در تجارت، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و اقتصاد سبز ارائه کرد.

وی در این اجلاس تاکید کرد که ما باید از پتانسیل قابل‌ توجه کشورهایمان که بازار بزرگی با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند، در حوزه تجارت و سرمایه گذاری بیشتر استفاده کنیم. او با پذیرش ریاست اجلاس گفت که ازبکستان طرفدار توسعه روابط همه جانبه در چارچوب اکو است. علاوه بر این، در اجلاس عشق‌آباد، میرضیایف ابتکاری را در زمینه توسعه مشترک فعال اقتصاد سبز با معرفی گسترده فناوری‌های صرفه‌جویی در منابع در بخش‌های صنعتی و دستیابی به بی طرفی کربن مطرح کرد.

ازبکستان اکو را به عنوان بستری برای بحث در مورد راه‌های بهبود توسعه و ارتقای فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در جنوب آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه می‌داند. علاوه بر این، ازبکستان از ایجاد قطب‌های ترانزیتی بین منطقه‌ای، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و جاده‌ای مدرن، بهینه‌سازی تعرفه‌های حمل و نقل و ترانزیت، ساده سازی شرایط برای حمل و نقل بین‌المللی بار و مسافر و معرفی دیجیتالی‌ شدن در صنعت حمل و نقل حمایت می‌کند.

امروزه کشورهای اکو بزرگترین شرکای تجاری ازبکستان هستند. بر اساس نتایج سال ۲۰۲۲، گردش تجاری بین ازبکستان و کشورهای اکو بالغ بر ۱۲.۳ میلیارد دلار و در ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ به میزان ۵.۸ میلیارد دلار بوده است.

ازبکستان از پیوستن به تلاش‌ها برای توسعه رویکردهای مشترک و ارائه کمک‌های لازم به افغانستان حمایت می‌کند. در این راستا، شوکت میرضیایف ابتکاری را برای ادامه مداوم اجرای طرح‌های بزرگ تجارت، حمل و نقل و انرژی با اهمیت منطقه‌ای مشترک با افغانستان به منظور ارتقای اقتصاد این کشور و حمایت از مردم آن مطرح کرده است.

همکاری ازبکستان با اکو از ماه می ۲۰۱۸ تشدید شده است. در عین حال، مشارکت هیأت‌های ازبکستان در رویدادهای بین‌المللی که زیر نظر اکو برگزار می‌شود، بیشتر شده است.

در نتیجه نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو اکو در دسامبر ۲۰۲۰، ابتکار ازبکستان برای گنجاندن کریدورهای حمل و نقل جاده‌ای و ریلی «آسیای مرکزی - افغانستان - پاکستان»، «آسیای مرکزی - افغانستان - ایران»، «ازبکستان- ترکمنستان-ایران» به شریان‌های حمل و نقل منطقه اکو مورد حمایت همه کشورهای عضو سازمان قرار گرفت و در بیانیه نهایی گنجانده شد.

در نشست عادی شورای برنامه ریزی منطقه‌ای اکو به ریاست ازبکستان در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲، بنا به پیشنهاد ازبکستان، سال «تقویت اتصال» در منطقه اکو اعلام شد.

طبق گزارش اکو، برگزاری اجلاس اکو در تاشکند، انگیزه جدیدی به تعامل ازبکستان با کشورهای عضو اکو خواهد داد که مبنای جدیدی برای توسعه رویکردهای مشترک برای رسیدگی به مسائل منطقه‌ای ایجاد می‌کند و اولویت‌های کلیدی بیشتر سازمان را در توسعه و تقویت اقتصاد منطقه‌ای به نفع همه در فضای وسیع اکو تعیین می‌کند.

برچسب ها: اکو ، تجارت ، تاشکند ، ازبکستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: