بانکداری ایرانی - لیلا فریادرس ؛ صنعت بیمه ایران دارای ضعفها و قوتهای زیادی است. قوتهای این صنعت برای همه روشن است و بر کسی پوشیده نیست که وجود بیمه و حضور شرکتهای بزرگ ایران چه خدماتی برای کشور ارائه کردند.
به گزارش بانکداری ایرانی، اما ضعفهای صنعت بیمه هم کم نیستند هرچند که این صنعت در حال ادامه مسیر خود است، ولی به دلیل برخی از ضعفهای موجود، وضعیت عملکردی شرکتهای بیمه بر اساس انتظارات نیست. مهمترین نماد این ضعفها، کم شدن ضریب نفوذ بیمه در سالهای اخیر است.
بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ بیمه در سال ۱۴۰۲ معادل ۱٫۸ درصد محاسبه شده است. این مستند از آن حکایت دارد که روند کاهشی ضریب نفوذ بیمه که از سال ۱۳۹۸ با عدد ۲٫۵ درصد آغاز شده بود، در سال های بعد ادامه یافته و به ترتیب اعداد ۲٫۲ در سال ۱۳۹۹، ۱٫۹ در سال ۱۴۰۰ و ۱٫۸ در سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است.
این کاهش به دلیل مشکلاتی است که در صنعت بیمه وجود دارد.در دنیایی که تغییر سبک زندگی، نگرش و سطح انتظارات کاربران، ورود نسلهای جدید آمیخته با تحولات دیجیتال، گسترش فناوری و نفوذ اینترنت در حال دگرگونی است صنعت بیمه باید فضای کسب و کار خود را تغییر دهد.
اخیرا رییس کل بیمه مرکزی هم به این موضوع اشاره کرد. او گفته : «تجهیز شبکه فروش صنعت بیمه به ابزارهای پیشرفته فناوری نیاز روز صنعت بیمه است و آموزش، تربیت سرمایه انسانی کارآمد و تجهیز شبکه فروش از مهمترین راهبردهای صنعت بیمه است که نهاد ناظر ماموریت تسهیل گری در این حوزه ها را با جدیت دنبال خواهد کرد.
به نظر می رسد که او معتقد است که صنعت بیمه از تغییرات روز عقب تر است و در فناوری عقب مانده است و در همین راستا، استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی در حکمی جدید، مهدی مختاری، سرپرست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی با هدف اهتمام و تلاش مجدانه وی در تدوین معماری فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت بیمه را تعیین کرد.اما اینها در حد حرف و ژستهای مدیریتی باقیمانده است.
در مقابل، شرکت های بیمه که در ظاهر نشان می دهند که دنبال فضای کسب و کار نوینی هستند ولی در باطن موضوع کمی متفاوت است. به عقیده برخی از کارشناسان، کنارکشیدن شرکتهای بیمه و نبود مداخله و حمایت آنها از فضای اینشورتکی است سبب ضعف فناوری صنعت بیمه شده است.سرمایه گذاری در اینشورتک ها به اندازه کافی نیست و صنعت بیمه در این حوزه عقب مانده است.
استارتاپ ها در صنعت بیمه جایگاه بالایی ندارد. هرچند برخی از استارتاپ ها فعال هستند اما جایگاه آن بالا نیست. در حقیقت شرکت های بیمه از ظرفیت های استارتاپی خیلی بهره نمی برند. چندی پیش درگیری بیمه مرکزی بااستارتاپ های صنعت بیمه در صدر خبرها بود و به همین دلیل فضای استارتاپی با دست انداز جدی همراه شده بود.
بسیاری از کارشناسان صنعت بیمه در آن تاریخ گفتند که وابستگی شرکتهای بیمه به هسته مرکزی نرمافزاری بدون انعطاف و نداشتن آگاهی و نگرش دور از انتظار برخی مدیران به مقوله تحول دیجیتال برخی از چالشهای مهم صنعت بیمه مدرن سبب مشکلاتی شده است ولی بیمه مرکزی از این ماجرا عقب نمی شیند و خود به عاملی برای پس رفت این صنعت شده است.
برای همین، باید ابتدا نهاد ناظر نگاه خود را تغییر اساسی دهد و از پشت حرفهای زیبا و ژست های متحولانه خارج شوند. تنها با تغییرات مدیریتی و سخنان مثبت این صنعت تغییر نمی کند ولی باید فضای کار را تغییر دهد . باید به استارتاپ ها میدان داد . باید فضای تغییر ایجاد شود. شرکت های بیمه را ترغیب کنند تا بیشتر به اینشورتک را اهمیت دهند و در فضای کسب و کار خود را به سمت فضای بهتری سوق دهند.