بررسی دادههای مالی بیمه آسیا نشان میدهد که این شرکت رشد عملکردی قابل توجه به همراه پورتفوی کنترل شدهای را در سالهای اخیر داشتهاست.
به گزارش بانکداری ایرانی، بیمه آسیا با بازاریابی مدیریت شده، رشد ثابتی را در سالهای اخیر تجربه کرد و در کنار این رشد، پورتفوی خود را مدیریت کرده تا نسبت خسارت شرکت از رقم ثابت 58 درصدی بالاتر نرود و این مدیریت سبب شده تا سودآوری شرکت هم رشد کند.
بر اساس این گزارش، پیش بینی کارشناسان بیمه بر این است که در پایان سال جاری بیمه آسیا حدود 245 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید خواهد کرد.این پیش بینی به ظاهر محتاطانه است، چرا که در سالهای اخیر بیمه آسیا نسبت به سال قبل بالاتر از 52 درصد رشد را تجربه کردهاست، ولی برای سال جاری تنها رشد 25 درصدی را پیش بینی کردهاند و حتی در خرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رشدی 57 درصدی را تجربه کردهاست.
علاوه بر این در شش ماهه نخست امسال نسبت به نیمه نخست پارسال رشدی 50 درصدی را تجربه کرد، بنابراین پر واضح است که بیمه آسیا در سال جاری بالاتر از 55 درصد رشد حق بیمه را عملیاتی خواهد کرد.در کنار این رخداد، نسبتهای مالی شرکت نیز رشد داشت.
بر اساس این گزارش، نسبت سود ناخالص فعالیت بیمهگری به کل حق بیمه صادره در سال گذشته در محدوده عدد یک بود ولی در سال جاری به عدد 9 رسیده است.همچنین نسبت کل سرمایه گذاریها به کل داراییها در سال 1401 معادل 35 درصدی بود ولی امسال به بالاتر از 36 درصد میرسد که در نهایت سبب سودآوری و درآمد بیشتر میشود.
شایان ذکر است که نسبت هزینه اداری و عمومی به حق بیمه صادره در چهار سال گذشته در محدوده هشت درصد بوده و در کنار آن نسبت هزینه کارمزد پرداختی به حق بیمه صادره هم در محدوده 8 درصد در چهار سال گذشته ثابت مانده است. این نسبت به همراه نسبت کارمزد به حق بیمه صادره، درصد هزینه های شرکت را در ارتباط با بیمه نامه های صادره نشان میدهد.
مدیریت پورتفوی بیمه آسیا
علاوه بر رشد تولید حق بیمه، مدیریت پورتفوی شرکت سبب پایدار ماندن سودآوری شرکت شده است.
بر اساس این گزارش، در دو سال گذشته به همراه شش ماهه نخست امسال، نسبت خسارت شرکت بیمه آسیا ثابت بودهاست. در سالهای اخیر و همچنین در شش ماهه نخست سال 1402 بیمه آسیا با رشد 57 درصد رشد داشت.نسبت خسارت در سال جاری در محدوده 58 درصدی مانده است و نکته جالب توجه اینکه در همه ماههای منتهی به شهریور 1402 و در واقع در شش ماه ابتدایی امسال، نسبت خسارت شرکت در محدوده 58 درصدی باقیماند.این میزان از کنترل نسبت خسارت طی شش ماه نشان از مدریت ریسک شرکت دارد که یک نمونه خاصی از پایین نگه داشتن نسبت خسارت در یک حد ثابت است.
در حقیقت می توان گفت که بیمه آسیا برای ثابت نگه داشتن این میزان از نسبت خسارت بیمه درمان، بیمه شخص ثالث و بیمه عمر و زندگی را در یک محدوده های مدیریت کردهاست.
بررسی گزارش فروش شرکت بیمه آسیا در ماه های مختلف شش ماهه ابتدای امسال ، می توان به این نتیجه رسید که بطور میانگین سهم بیمه درمان حدود 20 درصد، سهم بیمه شخص ثالث حدود 35 درصد و بیمه عمر و زندگی حدود 5 درصدی ثابت بوده است.در مقابل سهم خسارت بیمه درمان و شخص ثالث را در محدوده 30 درصدی حفظ کرده است.
این مدیریت پورتفوی بیه آسیا سبب شده تا هم نسبت خسارت را در یک محدوده مناسب 50درصدی نگه داشته و هزینه های شرکت را کنترل کند.