کد خبر: ۲۱۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - 05 October 2023
بانک مرکزی اعلام کرد: شیوه پرداخت جدید بانکی و طرح کارت هوشمند تا ۲ ماه آینده با ظرفیتی قابل قبول در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی اعلام کرد: شیوه پرداخت جدید بانکی و طرح کارت هوشمند تا ۲ ماه آینده با ظرفیتی قابل قبول در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد: در حال حاضر ۹ بانک تغییرات لازم برای اجرای پروژه کهربا را عملیاتی کرده و از ۱۲شرکت پرداخت نیز ۸ شرکت این ظرفیت‌ها را فعال کردند. همچنین حدود ۷۰ هزار پایانه فروشگاهی ظرفیت انجام تراکنش‎های غیر تماسی از طریق برنامک‌های موبایل را دارند و دو برنامک هوشمند تلفن همراه نیز فعال‌سازی شده و آماده ارائه خدمت به مردم است.

حدقل با ۳۰ تا ۴۰درصد ظرفیت شبکه پذیرندگی یعنی بیش از ۵. ۲میلیون پایانه فروشگاهی این خدمت به مردم ارائه خواهد شد. هدف اصلی هم ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت و کارت‌های بانکی در اختیار مردم است. در این روش با توجه به عدم نیاز به حضور فیزیک کارت در زمان انجام تراکنش‎های حضوری، مخاطره کپی شدن کارت بانکی تقریبا از بین می‎رود.

همچنین امنیت پرداخت با اخذ اثر انگشت مشتری طی چندین مرحله بر روی برنامک هوشمند امنیت تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. علاوه بر این تراکنش نیز از آخرین استانداردهای امنیتی روز برخوردار است و بر روی برنامک هوشمند چندین کارت به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری امکان استفاده دارد.

در پروژه کهربا کماکان از کارت‌های بانکی استفاده خواهد شد ولی برای انجام تراکنش خرید، نیازی به همراه داشتن فیزیک کارت در فروشگاه و در کنار پایانه فروشگاهی نیست. بلکه تلفن همراه هوشمند با ایمن‎ترین روش کارت در آن مجازی‌سازی شده و این امکان را دارد که به صورت غیرتماسی با پایانه فروشگاهی تعامل برقرار کند و تراکنش خرید را انجام دهد.

این شیوه پرداخت تا دو ماه آینده با ظرفیتی قابل قبول در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: