کد خبر: ۲۱۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - 30 September 2023
باتوجه به سیاست معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، باغات و زمین های زراعی برای هدفمند شدن در پرداخت یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی باید شناسنامه‌دار شوند.

 بانکداری ایرانی-باتوجه به سیاست معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، باغات و زمین های زراعی برای هدفمند شدن در پرداخت یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی باید شناسنامه‌دار شوند.

به گزارش مهر، تأمین سخت افزار و ادوات کشاورزی برای بهبود کشاورزی ضروری است. به گفته کارشناسان بخشی از محصولات هنگام برداشت به دلیل فناوری قدیمی ماشین آلات کشاورزی ضایع شده و از بین می‌رود. به این ترتیب بخش زیادی از محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود که می‌تواند صادر شده و ارزآور باشد. انحصار بازار ادوات کشاورزی در راستای حمایت از تولید داخل سبب شده تا در این بازار رقابتی برای توسعه و ارتقا فناوری و کیفیت وجود نداشته باشد.

حمایت از تولید داخل یکی از ضروریات تولید بوده اما برای پویایی بازار و ایجاد رقابت که بستری برای بهبود کیفیت و توسعه است باید روزنه‌ای برای ورود محصولات باکیفیت خارجی وجود داشته باشد.

در راستای حمایت از کشاورزان تسهیلات با سود ۴ درصد در سال زراعی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۲ افزایش یافته و از ۵۰۰ میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان رسیده است. البته این عدد برای نوسازی و به سازی ادوات کشاورزی همچنان کم بوده و به گفته کشاورزان همچنان تراکتورهای دهه ۶۰ فعالیت دارند. به روز نشدن فناوری، عملکرد تراکتورهای نو را نیز زیر سوال برده و نارضایتی کشاورزان را منجر شده است.

وزارت جهاد کشاورزی برای تشویق باغداران به اخذ شناسنامه پرداخت تسهیلات را برای باغدارانی که حدنگاری کرده‌اند در اولویت قرار داده است. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، با بیان اینکه باغات شناسنامه‌دار در اولویت پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ قرار می‌گیرند، گفت: با توجه به سیاست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که الزاماً باغات برای هدفمند شدن یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی باید شناسنامه‌دار شوند، پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی نیز بر اساس این سیاست به باغات اختصاص می‌یابد.

وی با حمایت از این سیاست افزود: پرداخت تسهیلات یارانه‌دار به باغات شناسنامه‌دار، اقدام درستی است و ما از آن حمایت می‌کنیم.

ذوالفقاری توسعه فناوری‌های نوین و نیازهای فناورانه را از اولویت‌های این مرکز در سال زراعی جدید عنوان و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۰ فروند پهپاد کشاورزی در این بخش توزیع شده است. از این آمار، ۱۲۰ فروند پهپاد فقط در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها به بخش کشاورزی ورود پیدا کرده و همکاری و تعامل خوبی میان این مرکز، معاونت امور زراعت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به وجود آورده است.

به گفته وی، استفاده عمومی پهپادهای کشاورزی بیشتر برای مبارزه با آفات است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه بخشی از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی برای خرید پهپاد اختصاص می‌یابد، اذعان کرد: ۸۰ درصد قیمت پهپاد، تسهیلات یارانه‌دار پرداخت می‌کنیم و ۲۰ درصد باقی سهم خریدار است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: